
Hangszórók alap típusai
Talán észrevette már autójában, hogy az első ajtókban lévő hangszórók gyakran különálló magas hangszórókkal rendelkeznek, amelyek az A-oszlopban, a műszerfalon vagy az ajtó tetején találhatók. A mid-bass hangszórók ezután általában az ajtó alján találhatók. Egyes járművekben, és különösen az extra felszereltségű audiorendszerekben 3 utas hangszórók is vannak, amelyek középponti hangszórót is tartalmaznak. Egyes járműveken azonban nem talál helyet két hangszórónak a hátsó ajtókban. Hogyan lehetséges ez? A hangszórók eltérő kialakítása miatt, mivel a komponens hangszórók leggyakrabban az első ajtókban, a koaxiális hangszórók pedig a hátsó ajtókban találhatók.Komponens hangszórók
A komponens hangszórókat jellemzően egyedi sávokra osztják - leggyakrabban a magas- és középsugárzókra. A magassugárzó elkülönül a középsugárzótól, és a fülhöz közelebb, kényelmesebb helyen helyezhető el, ami jobb hangzást eredményez. A legtöbb komponens hangszóró tartalmaz egy külső kapcsolót, amely szétválasztja a magas- és középsugárzót, illetve a 3 sávos hangszórók esetében a közép- és mélysugárzót. A komponens hangszórók előnye tehát elsősorban a koaxiális hangszórókhoz képest magasabb hangminőségük, és általában a nagyobb teljesítményük is.
Koaxiális hangszórók
Ezzel szemben a koaxiális hangszórókra jellemző, hogy a magas- és a középsugárzó egy kosárban van elhelyezve. A koaxiális hangszórók előnye, hogy könnyebben telepíthetők és általában alacsonyabb az áruk. Hátrányuk a gyengébb hangminőség és gyakran a kisebb teljesítmény és a gyengébb basszustartomány. A konstrukció jellemzően a mélyközépsugárzó közepén elhelyezett magassugárzóra épül, míg a háromutas koaxiális hangszórók általában mélysugárzóból, középsugárzóból és magassugárzóból állnak.
Először figyeljen a méretre
Amikor lecseréli a hangszórókat, valószínűleg először a méretüket veszi figyelembe. Leggyakrabban 165 mm-es hangszórókat talál az ajtókban, és ritkán (különösen a régebbi járművekben) 130 mm-es hangszórókat. A VW-csoportban gyakran használják a 200 mm-es méretet, amelynek fő előnye a nagyobb membránfelületnek köszönhető jobb dinamika. Hasonló a helyzet egyes Ford vagy Mazda modelleknél, ahol az ajtókba meglehetősen atipikus 5x7" vagy akár 6x9" ovális méretet szerelnek. Ugyanezt a méretet használhatja például a hátsó hangfalban, és kihasználhatja az ilyen típusú hangszórók hangsúlyosabb basszusösszetevőjét. A régebbi autókban a műszerfalba épített hangszórók membránmérete 87 mm vagy 100 mm. Manapság már nem használnak ilyen kis hangszórókat, de kivételt képeznek a modern Mercedes-Benz és BMW autók, amelyek kizárólag 100 mm-es, speciális rögzítésű hangszórókat használnak. A méret tehát döntő paraméter a hangszórók kiválasztásakor, és nem szabad alábecsülni, hogy elkerüljük a visszaszállítással vagy az új hangszórók cseréjével járó kellemetlenségeket.
Mi a helyzet a hangszórók teljesítményével?
A teljesítmény az első akusztikai paraméter, amellyel a hangszórók kiválasztásakor találkozik. Értéke nagyon fontos, különösen a hangszórócsatlakozástól vagy az erősítő teljesítményétől függően. A kevésbé tapasztalt felhasználók gyakori hibája, hogy a lehető legnagyobb hangszóróteljesítményt hajszolják anélkül, hogy figyelembe vennék a gyári vagy utángyártott autórádió vagy külső erősítő teljesítményét. Figyeljen azonban a különböző típusú teljesítményértékekre:
RMS teljesítmény: ez a pontos és egyetlen teljesítménymutató, amellyel foglalkoznia kell. Megmutatja, hogy a hangszóró mennyi teljesítményt képes kezelni hosszú időn keresztül. Más szóval az RMS-teljesítmény azt fejezi ki, hogy egy hangszóró milyen hangosan és torzításmentesen képes hosszabb ideig károsodás nélkül játszani.
Maximális teljesítmény: ez az érték azt a maximális elektromos energiamennyiséget jelzi, amelyet a hangszóró rövid ideig képes kezelni. Ez egy olyan érték, amelyet a hangszóró rövid hangcsúcsok (általában 1 másodperc) esetén képes kezelni, de hosszú távú használat esetén nem fontos.
A hangszórók kiválasztásakor tehát csak a hangszórók RMS-teljesítményét és a tervezett kábelezést vegye figyelembe. Az autórádióhoz csatlakoztatható hangszórók teljesítménye általában 50-90 W RMS, külső erősítő esetén pedig ennél lényegesen nagyobb. A helyes választással elkerülheti, hogy a megvásárolt, nagyobb teljesítményű hangszórók halkan és gyorsan növekvő torzítással szólaljanak meg. Általában azonban nem maguk a hangszórók a hibásak, hanem a gyári vagy utángyártott autórádió alacsony teljesítménye. Azonban egy másik fontos változó is a képbe kerül, ez pedig az érzékenység.
Koncentráljon az érzékenységre
Az érzékenység fontos szerepet játszik a hangszórók kiválasztásakor, különösen a gyengébb gyári fejegységek esetében. Azt méri, hogy a hangszóró milyen hatékonyan alakítja át az elektromos energiát hangjelzéssé. Ezt decibelben (dB) adják meg, és általában 1 watton mérik a hangszórótól 1 méter távolságban. Laikus nyelven szólva, a nagyobb érzékenység azt jelenti, hogy a hangszóró ugyanolyan erősítői teljesítmény mellett hangosabb hangot képes előállítani, mint egy alacsonyabb érzékenységű hangszóró. Hogy a dolgok kevésbé legyenek bonyolultak, az érzékenységet két változatban is kifejezik:
1W/1m érzékenység: Ez a módszer azt fejezi ki, hogy a hangszóró 1 wattal milyen hangos 1 méter távolságban. Ez egy szabványos módszer az érzékenység mérésére, amely független a hangszóró impedanciájától, és a szakmai közösség általában az érzékenység mérésének helyes módszerének tekinti.
2,83V/1m érzékenység: Ez a módszer az érzékenységet 2,83 volton méri, ami 1 wattnak felel meg egy 8 ohmos hangszórón. Egyes gyártók ezt a módszert részesítik előnyben, mivel ez az otthoni hifi-berendezésekből származó általános feszültség, és ezért jobban tükrözi a valós körülményeket. A 8 ohmtól eltérő impedanciájú hangszórók esetében azonban ez a mérés eltérhet, mivel egy 4 ohmos hangszórón a 2,83 V-os feszültség megduplázza a kimeneti teljesítményt 2 wattra.
A megértés érdekében fontos megemlíteni, hogy a teljesítmény megduplázása 1 wattról 2 wattra a második említett érzékenységmérési módszer esetében 3dB-t ad a hangszóró kimenetéhez. Más szóval a 2,83V/1m-es módszerrel történő mérésnél 3dB-vel magasabb érzékenységi értéket kapunk, így a marketing is szerepet kap. A 2,83V/1m-es mérési módszer magasabb érzékenységi számokat mutat, ami egyszerűen vonzóbb a vásárlók számára.
Hogyan lehet ebben eligazodni? Szerencsére nem olyan bonyolult, mint amilyennek látszik. Először is hasonlítsa össze az azonos mérési módszertan szerint jelentett érzékenységeket. És ha a hangszóró csak 1W/1m érzékenységgel szerepel a listán? Egyszerűen adjon hozzá 3 dB-t, és máris megkapja a mérési módszernek megfelelő 2,83 V/1m érzékenységet. Az autórádióhoz csatlakoztatható hangszórók kiválasztásakor általában 90 dB (2,83V/1m) vagy annál nagyobb érzékenységű hangszórók kiválasztását javasoljuk.
Az impedancia is szerepet játszik
Ha belemegyünk az elméletbe, az impedancia a hangszóró váltóárammal szembeni ellenállását jelzi. Ezt ohmban (Ω) mérik, és fontos paraméter a jármű hangrendszerek tervezésénél. A gyakorlatban különösen fontos a hangszórók és az erősítő kompatibilitása. A gyári fejegységek és az utángyártott autórádiók leggyakrabban 4 Ω impedanciájú hangszórókkal működnek. A modern autórádióknak azonban a 3 Ω impedanciával sincs gondjuk, sőt egyes esetekben 2 Ω-on belül is stabilan működnek.
Általánosságban elmondható, hogy az impedancia csökkenésével az erősítő teljesítménye nő. Emiatt a 3 Ω csökkentett impedanciájú hangszórók is népszerűek, mivel ezek az erősítő nagyobb teljesítménye miatt hangosabban szólnak. Ez különösen a hangszórók nagyobb érzékenységével kombinálva értékelhető. Az alacsony erősítőimpedanciával azonban együtt jár a nagyobb torzítás, ezért a 2 Ω-os hangszórókat ritkán használják. Egyes járművekben, különösen az utángyártott gyári rendszerekben, atipikus 6 vagy 8 Ω impedanciával is találkozhatunk, ami megnehezítheti az ilyen hangszórók cseréjét. Ezért mindig fontos, hogy először győződjön meg arról, hogy milyen impedanciájúak az autójában lévő hangszórók.
A hangszórókat a bekötés típusának megfelelően választjuk ki
Végül talán a fő dilemma: A hangszórók az autórádióhoz vagy egy külső erősítőhöz lesznek csatlakoztatva? Ezt fontos átgondolni, mert a hangszórókat általában úgy tervezik, hogy vagy az autórádióhoz vagy egy külső erősítőhöz csatlakoztathatók legyenek. Valami a kettő között mindig kompromisszumot jelent. Ezért célszerű előzetesen átgondolni az igényeit vagy az anyagi helyzetét, és a megfelelő döntést meghozni, hogy a későbbi fejlesztéskor ne kelljen újra hangszórót cserélnie.
Autórádióra való csatlakozás
Az autórádióhoz csatlakoztatható hangszórók kiválasztásakor ideális esetben vegye figyelembe a fenti pontokat. Vegye figyelembe, hogy a jó minőségű utángyártott autórádiók kimeneti teljesítménye csatornánként körülbelül 20 W RMS, de a kínai autórádiók és a gyári fejegységek esetében ez általában ennek a fele. Ezért nincs értelme a hangszórók teljesítménye alapján eljárni, és 20 és 90 W RMS közötti teljesítményű hangszórókat választani. Az érzékenység szintén nagyon fontos, és 90 dB felett kell lennie, és ebben az esetben minél több, annál jobb. Nézze meg az impedanciát is, és válasszon 4 vagy 3 Ω impedanciájú hangszórókat, amelyek jobban kihasználják a gyengébb autórádió-erősítőket.
Erősítőre való csatlakozás
Az erősítő beszerelésének számos előnye van, ami nagyban javíthatja a vezetés közbeni zenehallgatás élményét. Az erősítő további teljesítményt biztosít a hangszórók számára, és lehetővé teszi a nagyobb hangerő elérését a hangzás torzítása nélkül. Egy minőségi erősítő a hang tisztaságát és részletességét is jelentősen javítja, segít a teljes frekvenciatartomány jobb megjelenítésében, ami gazdagabb és teljesebb hangélményt eredményez. Cikkünkben minden fontosat megtudhat az erősítőkről, de most fordítsuk figyelmünket vissza a hangszórókra. Maga a hangszóróválaszték gyakorlatilag korlátlan, ha erősítőt használunk, az egyetlen korlátot az ár, a kívánt minőség és az erősítőhöz illeszkedő teljesítmény jelenti. Általában 70 W RMS feletti teljesítményű hangszórókat válasszon, érzékenységük vagy impedanciájuk kevésbé fontos. Ha a lehető legtöbbet szeretné kihozni a hangszórókból, javasoljuk, hogy vásároljon DSP-processzorral ellátott erősítőt, amely teljes kontrollt biztosít a jármű hangrendszere felett, amelyet tökéletesen az Ön igényeihez igazíthat.
Nem akar kockáztatni? Hallgasson ránk!
Hogy a lehető legkönnyebben kiválaszthassa a legjobb hangszórókat, összeállítottunk egy táblázatot az általunk ajánlott hangszórókkal, a beszerzési áruk szerint rangsorolva. Mind a gyári autórádióhoz, mind a külső erősítőhöz. Olyan bevált hangszórók közül válogattunk, amelyeket alaposan meghallgattunk a telepítéseinkből, ismerjük a hangzásukat, érzékenységüket és minden egyéb előnyüket.
Hangszórók az autórádióra való csatlakozással | Hangszórók az erősítőre való csatlakozással | ||
Árkategória | Hangszóró neve | Árkategória | Hangszóró neve |
30 000 Ft-ig | 90 000 Ft-ig | ||
50 000 Ft-ig | 120 000 Ft-ig | ||
70 000 Ft-ig | 150 000 Ft-ig | ||
85 000 Ft-ig | 180 000 Ft-ig | ||
100 000 Ft-ig | 220 000 Ft-ig | ||
120 000 Ft felett | 240 000 Ft felett |
Mire lesz szüksége az önálló beszereléshez?
A legtöbb gyári hangszóró általában beépített műanyag alátéttel van ellátva, ami elengedhetetlen az új hangszórók beszereléséhez. A legtöbb járműmodellhez műanyag vagy MDF hangszóróalátétek állnak rendelkezésre, amelyek megkönnyítik az új hangszórók beszerelését. A hangszórócsatlakozókhoz adaptereket is használhat, és jól jöhet egy szerszámkészlet a műanyag belső részek eltávolításához. Hogy a választást a lehető legkönnyebbé tegyük, az Ön autójának márkája alapján hangszórókészleteket állítottunk össze. Ebben a kategóriában az általunk összeállított hangszórókészleteket találja több árkategóriában a legnépszerűbb autómodellekhez. Számíthat a piacon bevált hangszórók kiváló minőségére és arra, hogy a mellékelt betéteknek köszönhetően a hangszórók pontosan illeszkednek.
Ne feledkezzen meg az ajtó hangszigeteléséről
A gyári hangszórókat az autó ajtajának nem megfelelő akusztikai viszonyaihoz optimalizálták, így csodákat nem várhat tőlük. Az új hangszórókban rejlő lehetőségek maximális kihasználása érdekében azonban javasoljuk, hogy tompítja vagy egyenesen hangszigetelje az ajtókat. A csillapító anyagok alkalmazása nem csak a basszusösszetevőt és a mélyközéphangszóró hangzását javítja jelentősen, hanem megakadályozza az ajtó területén fellépő rezgéseket és rezonanciákat is, amelyek negatívan befolyásolják az eredő hangzást. Az ajtók csillapításához használhatja kedvezményes szettjeinket, ha pedig nem tudja, mit kell tennie, olvassa el cikkünket, amelyben részletesen ismertetjük az ajtók hangszigetelésének menetét.
Még mindig habozik a választásban? Látogasson el üzletünkbe
Ha még mindig bizonytalan a választásban, vagy szeretné meghallgatni a hangszórókat, látogasson el új brünni bemutatótermünkbe. Három tapasztalt eladó munkatársunk szívesen segít Önnek a választásban és válaszol minden kérdésére. A bemutatóteremben egy bemutatópanel is található autórádiókkal és gondosan kiválasztott hangszórókkal, amely bemutatja a köztük lévő különbségeket és a drágább hangszórókba való esetleges nagyobb befektetés előnyeit. Így a fenti táblázatban felsorolt szinte összes hangszórót meghallgathatja, és ténylegesen összehasonlíthatja hangzásukat és érzékenységüket. Vannak bemutatóautóink is, ahol valós körülmények között élvezheti a hangrendszert.
Messze van tőlünk? Hívjon minket a +36 1 848 8973-as telefonszámon vagy egyszerűen írjon e-mailt az info@ahifi.hu címre. Eladóink ajánlani fogják az Ön egyedi igényeinek és követelményeinek megfelelő optimális autóhangszórókat, illetve időpontot is kérhet a beszerelésre.