A rezgéscsillapító anyagok fontos szerepet játszanak az autó hangszigetelésénel és az alkalmazása mint első réteg elengedhetetlen az a jármű hatékony hangszigetelésnél. Ez a terület az elmúlt években gyors fejlődésen ment keresztül, ami rendkívül hatékony zaj- és rezgéscsillapító anyagokat eredményezett. A piacon ma az egyik legérdekesebb a
Comfortmat orosz gyártó prémium Dark termékcsaládjának rezgéscsillapító anyaga.
A rezgéscsillapító anyag fő funkciói
Először is, egy kis általános elmélet. A
rezgéscsillapító anyagok elsődleges feladata, hogy megszüntessék a jármű karosszériájának rezgéseit és rezonanciáit, és növeljék annak merevségét. A rezgés forrása általában a jármű működése, azaz a motor, a sebességváltó, a kipufogórendszer, a hangszórók hangja, de az útról a padlóra visszaverődő környezeti zaj is. Az autó hangszigetelésének első fázisában ezért elengedhetetlen, hogy a lehető legnagyobb mértékben elkerüljük ezeket a nem kívánt rezgéseket, amelyeket egy jó rezgéscsillapító anyag képes elnyelni. A rezgéscsillapító anyagot ezért mindig első hangszigetelő rétegként alkalmazzák egy második hangszigetelő anyagréteg alatt. Hatékonyságát saját maga is ellenőrizheti, például a fémlemez megkopogtatásával, ahol a klasszikus csengő hang az alkalmazás után eltűnik. A rezgéscsillapító anyagok másik fontos funkciója, hogy képesek csökkenteni a legalacsonyabb frekvenciájú, jellemzően például a gumiabroncsokból származó zajt. Ezért is alkalmaznak hatékonyabb és erősebb rezgéscsillapító anyagokat elsősorban az első és hátsó kerékjárati íveken, valamint az autó padlóján. A rezgéscsillapító anyag alkalmazásának mellékhatása a vékony fémlemezek megerősítése, a korróziógátló tulajdonságok, illetve ajtók esetében a jármű hangrendszerének jelentős javulása. Tudjon meg többet a rezgéscsillapító anyagokról és tulajdonságaikról a "
Hogyan válasszunk rezgéscsillapító anyagot" szóló cikkünkben.
A rezgéscsillapító anyag összetétele és tulajdonságai
A rezgésgátló anyagok az elmúlt néhány évben gyorsan fejlődtek, összetételük és tulajdonságaik megváltoztak, hogy maximalizálják hatékonyságukat, csökkentsék súlyukat és egyszerűsítsék alkalmazásukat. Nem is olyan régen az autókat nehéz bitumenes anyagokkal nedvesítették, amelyek nagy súlyúak, viszonylag alacsony hatékonyságúak a mai napig, és fűtésre van szükségük. Az anyagok érzékenyek voltak a hőmérséklet-változásokra, télen megrepedtek, nyáron pedig megolvadtak. Mindezeket a problémákat a modern butil rezgésgátló anyagok oldják meg, amelyek leggyakrabban butilgumi alapon állnak. Ez utóbbi már nem érzékeny a hőmérséklet-változásokra, lényegesen hatékonyabb, kisebb a súlya, és a nagyobb szilárdság érdekében alumíniumfóliával van ellátva. A legjobb minőségű rezgéscsillapító anyagok, mint például az ebben a cikkben vizsgált
Comfortmat Dark D2, olyan speciális vegyületekből állnak, amelyek maximális hatékonyságot biztosítanak, miközben nagyon alacsony súlyt tartanak fenn. A rezgéscsillapító anyagok alfája és omegája az akusztikai mechanikai veszteségtényező (MLF), amely kifejezi az anyag azon képességét, hogy elnyelje a hang terjedését és a keletkező rezgések energiáját hőenergiává alakítsa. Az elméleti maximális veszteségtényező 1, ami azt jelenti, hogy nincs rezgés. Ezért minél magasabb a veszteségtényező, annál jobb. Ezért lényeges a megfelelő rezgéscsillapító anyag kiválasztása, amely a teljes hangszigetelés érdekében a legjobban ötvözi az akusztikai veszteségtényezőt, a vastagságot és a súlyt.
Comfortmat Premium Dark rezgéscsillapító anyag
Az orosz gyártó Comfortmat összesen 13 rezgéscsillapító anyagot kínál, amelyeket négy modellsorozatba sorolnak: Standard, Gold, Dark és Extreme. Részletesen foglalkozunk a prémium Dark sorozattal, amely a nagy hatékonyságot és a nagyon alacsony súlyt ötvözi. És ezek azok a tényezők, amelyek ezt a modellsorozatot teljesen kivételessé teszik. A legkelendőbb
Comfortmat Dark D2 rezgéscsillapító anyag 2,3 mm vastagsággal még a legjobb hatékonyság/tömeg aránnyal is büszkélkedhet a piacon. A konkrét adatok között szerepel a 0,35 egységnyi akusztikai veszteségtényező és a mindössze 2,48 kg/m² súly. Hasonló arányok találhatók a
Comfortmat Dark D3 3 mm vastagságú és a
Comfortmat Dark D4 4 mm vastagságú változatainál is. Hangszigetelő szerelvényeinknél kifejezetten a Dark modellcsalád rezgéscsillapító anyagaira támaszkodunk, mivel arra törekszünk, hogy a nagyon magas hatékonyság és a még elfogadható hangszigetelő súly kombinációját kínáljuk. Az alapvető rezgéscsillapító anyagokkal lényegesen alacsonyabb árat érnénk el, de ez nemcsak a súly, hanem különösen az autó hangszigetelésének hatékonysága rovására menne, ami számunkra és ügyfeleink számára elsődleges fontosságú. Visszatérve a súlyra, teljes hangszigeteléssel több mint 15 kilogrammos különbség is lehet a hagyományos rezgéscsillapító anyagok rovására, és ez nem éppen kis különbség.
A Premium Dark modell sorozat specifikus tulajdonságai
A Premium Dark termékcsaládban már említettük a nagy hatékonyság és az alacsony tömeg kiváló arányát. A sorozatgyártás azonban csak az új, többlépcsős, alacsony hőmérsékletű DarkAir keverési technológia kifejlesztése után vált lehetővé. Ennek eredményeként olyan mutatókat lehetett elérni, amelyek korábban elérhetetlenek voltak. 2019-ben pedig egy olyan anyagot vezettek be, amely sok szempontból ellentmondásos - a súlyt jelentősen csökkentették, miközben az akusztikai veszteségtényezőt korábban elérhetetlen értékekre növelték. A fent említett DarkAir technológia lehetővé teszi az anyagtömeg akár hihetetlen 40%-os csökkentését, miközben növeli a hatékonyságot. A Dark Series anyagai speciális alumíniumfóliával készülnek, amelynek gyártási folyamata a
HotAL II kettős hőkezelési technológiát alkalmazza. Ez biztosítja a fólia fokozott merevségét, miközben a működés kiváló rugalmasságát fenntartja. Az új
inFliz technológia a butilvegyület egyszerű felvitelére az alumíniumfólián lehetővé teszi a levegő teljes hiányát a rétegek között, és a teljes felületen való egyenletesebb eloszlásnak köszönhetően jelentősen javítja az anyagok tulajdonságait. Szintén említést érdemel a fekete lakkot rézlenyomatokkal kombináló, nagyon vicces és elegáns dizájn. Ez nem egy klasszikus pasztell narancssárga szín, hanem egy fémes lakk, amely minden szögből más árnyalatot ad. Ami fokozza a prémium termék benyomását. Már most elárulhatjuk a közelgő híreket, amelyeket hamarosan láthatunk. A Dark sorozat anyagai eltérőek lesznek a kialakításban, a Dark D2 fekete és arany, a Dark D3 a meglévő fekete és réz, a Dark D4 pedig fekete és piros színben lesz. Ezt a részletet nagyon várjuk, mivel a felhordás után jól látható lesz, hogy milyen anyagot vittünk fel a területre.
Gyakorlati tapasztalat az alkalmazással kapcsolatban
2020 márciusában kezdtünk el dolgozni a Comfortmat termékekkel, és ez idő alatt alaposan teszteltük az összes rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagot. A Dark modellcsalád volt az első naptól fogva az egyértelmű választásunk, és ez ma is így van. A Dark rezgéscsillapító anyagokat megérintve már meglepődik a nagyon alacsony súlyán, különösen a 2,3 mm vastag D2 anyagnál. Azonban a többi 3 és 4 mm vastag változat is meglepően jó, és például a 3 mm vastag D3 változat súlya gyakorlatilag megegyezik a legkelendőbb
Standard S2 sorozat 2 mm vastag változatának súlyával. Ezt akkor lehet értékelni, ha olyan területeken alkalmazzák, amelyek nem alkalmasak nagy terhelésre (például ajtók), vagy általában olyan létesítményekben, ahol a kis súlynövekedés fontos az ügyfél számára. A Dark sorozat anyagai a speciálisan kifejlesztett rugalmas tömítőanyagnak köszönhetően nagyon könnyen megmunkálhatók a nagymértékben dombornyomott felületeken is. Ha ismét összehasonlítjuk az alap Standard szériával, akkor az utóbbi valamivel jobb rugalmasságot mutat, de ez a vékonyabb alumíniumfóliának köszönhető, amelynek vastagsága 60 mikron, szemben a Dark sorozat 100 mikronjával. Ennek ellenére az anyaggal nagyon könnyű dolgozni a nagyobb vastagságoknál. Az anyagokat nem kell melegíteni, még a 4 mm vastag változatban sem, amely még mindig nagyfokú rugalmasságot biztosít. A 15 és 30 fok közötti léghőmérsékletet tartjuk ideális munkakörülménynek. Amennyiben az anyagot fagypont körüli hőmérsékleten tárolják, javasoljuk, hogy alkalmazás előtt néhány órával szobahőmérsékleten alkalmazza. Az első beépítéskor általában Ön is meglepődik a hatalmas, 10-12 N/cm-es tapadáson, ami tökéletes illeszkedést eredményez a karosszériához. Ez természetesen akkor is igaz, ha a beépítéshez elengedhetetlenül szükséges
nyomó hengert használjuk. Nem kell aggódnia a szélsőséges hőmérsékletek és az anyag leválása vagy megolvadása miatt, ami az olcsóbb, nem márkás anyagoknál gyakori. A Comfortmat anyagok széles hőmérséklet-tartományban és az autó élettartama alatt megőrzik ugyanazt a teljesítményt.
Milyen helyekre lehet alkalmazni a Comfortmat Premium Dark rezgéscsillapító anyagot?
A rezgéscsillapító anyagot a gépkocsi gyakorlatilag minden olyan területére alkalmazzák, ahol zaj-, rezgés- és rezonanciacsökkentésre van szükség, vagy a lemez merevségének növelésére. A sötét anyagok különböző vastagságának a jármű különböző területein történő kombinálásával nagyfokú képességet érünk el a rezgések megakadályozására és az alacsony frekvenciájú zajok belső térbe való behatolásának csökkentésére. A rezgéscsillapító anyag helyes megválasztása nagyban befolyásolja a hatékonyságot, ezért általában kombinált anyagokat használunk a berendezésekben. Az autó olyan területein, ahol fontos az alacsony tömeg és kevésbé fontos a hatékonyság, leggyakrabban a 2,3 mm vastagságú
Dark D2-t és a 0,35 egységnyi MLF-et alkalmazzuk. Ilyen területek elsősorban az első, a hátsó és az ötödik ajtó, a tető, a motorháztető vagy a hátsó ülések alatti terület, ahol a hangszigetelés teljes vastagsága szintén fontos szerepet játszik. A vastagabb
Dark D3 anyagot, amelynek vastagsága 3 mm, és már magasabb, 0,41 egységnyi MLF értéke van, leggyakrabban a gépkocsi padlójához, a csomagtér padlójához, valamint egyes berendezésekben az ajtók külső lemezeihez és esetleg a tetőhöz választják. A modellsorozat leghatékonyabb rezgéscsillapító anyaga, a
Dark D4 már 4 mm-es vastagság mellett is 0,49 egységnyi akusztikai veszteségtényezővel büszkélkedhet. Különösen alkalmas az első és a hátsó kerékjárati ívek, valamint gyakran a kocsi padlója esetében. Ezek a területek a rezgésnek és zajnak leginkább kitett területek közé tartoznak. Általánosságban elmondható, hogy minél vastagabb anyagot használ (természetesen magasabb akusztikai veszteségtényezővel (MLF) kombinálva), annál hatékonyabb hangszigetelésre számíthat.