Fiókom

Hogyan kell megfelelően hangszigetelni egy autó ajtaját

Az első és hátsó ajtók az egyik fő terület, amelyen keresztül a zaj nagy százaléka bejut az autó belsejébe, és az autó hangszigetelésének lényeges részét képezik. Ezért kezdjük a jármű hangszigeteléséről szóló cikksorozatunkat az ajtók hangszigetelésével. Az ajtók hangszigetelése kizárólag a Comfortmat kiváló minőségű rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagokkal történik, és ebben a cikkben több részletes pontban megtudhatja, hogyan kell megfelelően hangszigetelni a jármű ajtajait. A legújabb generációs membránanyagokkal garantáljuk a leghatékonyabb ajtóhangszigetelést a piacon.

1. Ajtókárpit eltávolítása

Most térjünk rá az ajtó tényleges hangszigetelésére, pontosabban az első lépésre. Először is el kell távolítania a műanyag ajtóburkolatot, vagy ha úgy tetszik, a kárpitot. A kárpitozás néhány csavarral és műanyag fogantyúkkal (gombokkal) van rögzítve az ajtó belső fémlemezéhez. Először is csavarja ki az összes csavart. Vegye figyelembe, hogy ezek egy része általában az ajtósínek vagy fogantyúk alatt rejtve található, és nehezebben hozzáférhető. Ezért javasoljuk, hogy olyan kíméletes műanyag szerszámokat használjon, amelyek nem károsítják a belső teret, mint például a belső szerszámkészletünk. A csavarok kicsavarása után húzza maga felé a kárpitot, hogy a műanyag kapcsokat kioldja. Ha sikerült eltávolítania a kárpitot a fémlemezről, húzza felfelé és vegye le az ajtóról. Utolsó lépésként még ki kell kapcsolnia az ajtónyitó kart, ki kell kapcsolnia az ajtók világítását, egyes esetekben ki kell kapcsolnia a kárpitban tartott hangszórókat, vagy ki kell kapcsolnia a tükör- és ablakvezérlőket. Javasoljuk, hogy mindezeket a lépéseket a lehető legnagyobb tapintattal és türelemmel végezze el, hogy elkerülje az egyes alkatrészek sérülését.

2. A párazáró vagy a húzószerkezet leszerelése

A kárpit eltávolítása után többféle variáció is előfordulhat. A cél az, hogy eljussunk az ajtó külső fémlemezéhez, amelyre a következő lépésben felvisszük a rezgéscsillapító, majd a zajvédő anyagot. Egyes járművek, mint például a Skoda Octavia 2, a VW Golf IV vagy a VW Transporter T6, amelyek ajtajai a képeinken láthatóak, a belső fémlemezre egy lehúzható mechanizmussal ellátott töltőanyagot helyeznek. Ezt is el kell távolítani, hogy kényelmesen hozzáférhessünk a külső fémlemezhez. A második lehetőség, amellyel a szétszerelés során találkozhat, egy műanyag nedvességzáró, úgynevezett párazáró nyílás. Ilyet például a Skoda Octavia 3, a VW Golf VII és az Audi A5 modellekben találsz. Ezt az opciót könnyebb szétszerelni, másrészt viszont a külső fémlemezekhez való hozzáférés rosszabb. Ha ezzel megvagy, elkezdheted a rezgéscsillapító anyag felhordását. Először azonban a külső lapot tökéletesen meg kell tisztítani és zsírtalanítani. Ehhez használhatja például a legkelendőbb Bilt Hamber Surfex HD tisztítószerünket. Ez alaposan megtisztítja a felületet, és előkészíti azt az első réteg csillapítóanyag felvitelére. A tiszta felület nagyon fontos ahhoz, hogy a rezgéscsillapító anyag tökéletesen tapadjon a fémlemezre, és a későbbiekben ne váljon le spontán módon. A munka során vegyszerálló kesztyű használatát javasoljuk. 

3. Rezgéscsillapító anyag alkalmazása a külső lemezen

Az autó bármely területének hangszigetelésének alapja a rezgéscsillapító anyag. Ez megerősíti a fémlemezt, megakadályozva a rezgések és az alacsony frekvenciájú zajok behatolását. Emellett korróziógátló tulajdonságokkal is rendelkezik. A rezgéscsillapító anyag minőségétől, vastagságától és különösen alapvető tulajdonságától, a mechanikai veszteségtényezőtől (MLF) függ, hogy mennyire képes megakadályozni a rezgéseket. Ez tükrözi az anyag azon képességét, hogy elnyelje a hang terjedését és a hang által keltett rezgések energiáját hőenergiává alakítsa. Ezt tizedes számmal fejezik ki (például 0,20-tól 0,60-ig), és minél közelebb van az 1-hez, annál jobb. Az elméleti maximális veszteségtényező 1, ami azt jelenti, hogy nincs rezgés. Ezért használunk kizárólag Comfortmat rezgéscsillapító anyagokat az ajtók hangszigeteléséhez, amelyek egyedülálló fizikai tulajdonságokkal rendelkező, kiváló minőségű anyagokat kínálnak. A Comfortmat összesen ötféle rezgéscsillapító anyagtípust kínál, mindegyik tartományban többféle vastagsággal. Az ajtók hangszigeteléséhez többnyire a Comfortmat Cobra prémium kategóriás anyaggal dolgozunk, amely nemcsak rendkívül hatékony a 0,40 egységnyi akusztikai veszteségtényezőjével (MLF), hanem rendkívül könnyű is. A maximális hangszigetelést célzó berendezésekhez a vastagabb Comfortmat Viper változatot alkalmazzuk, amelynek MLF értéke 0,49 egység, és a külső lemez vastagsága 3 mm. Ha viszont a megfizethetőbb ár az elsődleges szempont, akkor természetesen a Comfortmat Standard S2 alapkínálat anyagát is használhatja. A legtöbb járművön 1 darab rezgéscsillapító anyagra lesz szüksége az ajtó külső lapjához, amely 700 x 500 mm-es méretben kapható. És hogyan kell az anyagot felhordani? Először vágja ki a kívánt formájú anyagot, majd helyezze fel az ajtólemezre. A Comfortmat rezgéscsillapító anyagok rendkívül hatékony öntapadó réteggel rendelkeznek, és nem kell aggódnia amiatt, hogy a későbbiekben leválnak. A ragasztás után azonban a csillapító anyagot kellően a laphoz kell nyomni, hogy a csillapítás a lehető leghatékonyabb legyen. Ehhez ajánljuk a Comfortmat Rollert. Kérjük, vegye figyelembe, hogy a lefolyócsatornákra soha nem viszünk fel semmilyen anyagot, lásd az alábbi képeket. A munka során vágásálló védőkesztyű viselését javasoljuk.

4. Zajvédő anyag felvitele a külső lemezre

Most jön maga az ajtó hangszigetelése, amelynek legfontosabb eleme a hangszigetelő anyag. Erősen ajánljuk a hangszigetelő anyag alkalmazását, mivel ez döntő és összetéveszthetetlen szerepet játszik az ajtó teljes hangszigetelésében. Ezért óvakodjon az olyan cégektől, amelyek költségtakarékossági okokból nem hangszigetelik az ajtó külső lapját egy második réteggel. Mi erre a célra a Comfortmat Integra kiváló minőségű hangszigetelő anyagot alkalmazzuk második rétegként, amelyet kifejezetten az autóajtók hangszigetelésére fejlesztettek ki. Ez egy egyedülálló, 6 mm vastagságú, többrétegű csillapító anyag, amely többrétegű szerkezetének köszönhetően egyesíti a hang- és hőszigetelő funkciót. Az Integra egy hangszigetelő membránt is tartalmaz, amely hatékonyan megakadályozza a zajok behatolását a jármű belsejébe. Ennek eredményeképpen a Comfortmat Integra magas, akár 26 dB-es hangszigetelési szintet biztosít. Az anyag természetesen 100%-ban vízálló, nem szívja magába a vizet, nem rothad és nem bomlik el. Egy ajtóhoz általában 1 darabra van szükség ebből az anyagból, nagyobb haszongépjárművek ajtajai vagy egyes nagy terepjárók esetében másfél-két darabra. Az Integra-t második rétegként kell felvinni a rezgésgátló anyagra, amelynek felületét szintén ajánlott először zsírtalanítani. Az anyagot egyszerűen felragasztják és kézzel benyomják. A lefolyócsatornákat ismét hagyja ragasztás nélkül. Ha a jármű súlya elsődleges fontosságú az Ön számára, és mégis hangszigetelni szeretné, akkor a Comfortmat Vision alternatívát ajánljuk. Ezt kifejezetten olyan beépítésekhez dobták piacra, ahol a súly fontos szerepet játszik. 

5. Rezgéscsillapító anyag felvitele az ajtó belső fémlemezére

A belső fémlemezt is csillapítani kell, mivel az a nem kívánt rezgések és rezonanciák gyakori forrása. A rezgéscsillapító anyag alkalmazása az ajtó lezárására szintén nemcsak a zajok csökkentését eredményezi, hanem a víz és a nedvesség bejutásának megakadályozását is. Kellemes bónusz a hangszórók akusztikájának jelentős javulása, különösen a basszus komponensé, a zárt hangdoboz kialakításának köszönhetően. Az ajtócsillapítás ezért az új hangszórók beépítéséhez is szükséges alap. A legtöbb ügyfél általában nagyon meglepődik azon, hogy az ajtók elnémítása után hogyan változik a hangzás, még a gyári hangszórókkal együtt is. Most pedig magához az alkalmazáshoz. A rezgéscsillapító anyag felhordása előtt vissza kell szerelni a műanyag dugókat vagy a lehúzó mechanizmussal ellátott töltőanyagot, amelyet a belső ajtólemezhez csavaroztak vagy szegecseltek. Ha valamelyik alkatrész eredetileg szegecselt volt, akkor azokat újra kell szegecselni, vagy szegecselt anyákat kell használni. Javasoljuk továbbá, hogy ellenőrizze az ajtóban lévő vezetékeket, és ha laza, rögzítse azokat kötegelőkkel. Azt is célszerű ellenőrizni, hogy az ajtóban lévő vezeték szorosan be van-e fonva. Ha nem az, és a kábelek minden védelem nélkül vannak, akkor javasoljuk, hogy a teljes vezetékezést még mindig szigetelje le textilszalaggal, ami megakadályozza, hogy a kábelek az ajtó műanyag és fém részeinek ütközzenek, és magának a vezetéknek a védelmét is növeli. Az ajtó végső hangszigetelő rétegének felhordásához ismét a Comfortmat Cobra rezgéscsillapító anyagot, vagy egy alternatívát használunk a Standard vagy Gold termékcsaládból. Az anyagot az ajtó belső lapjának teljes felületére és a kárpitozás alatt rejtőző hullámvédelemre alkalmazzuk. Csak a funkcionális nyílások, amelyeket a csavarok és a műanyag kapcsok számára használnak, nincsenek ragasztva. Felhelyezés előtt javasoljuk, hogy a felületet a fent említett tisztítószerrel újra zsírtalanítsa. A csillapítóanyagot kézzel ragasztjuk fel, majd nyomógörgővel nyomjuk rá. Általában 1 darab 700 x 500 mm méretű rezgéscsillapító anyag elegendő az ajtó belső lapjára, nagyobb ajtók esetén többet kell figyelembe venni.

6. Zajelnyelő anyag alkalmazása műanyag ajtópanelekre

Az ajtók már majdnem hangszigeteltek, de a kirakós utolsó darabja még hátravan - a műanyag ajtópanelek, vagyis a kárpitozás hangszigetelése. A kárpitozás hangszigetelése jelentős hatással van az ajtó általános hangszigetelésére is, ráadásul a műanyagokat erősebbé teszi, és megakadályozza a rezonanciát. Ehhez a nagyon strapabíró felülethez általában Comfortmat Soft Wave 15 alapú professzionális akusztikai anyagot használunk, egy nagyon sűrű mikroporózus poliuretánhabot, amely nagy hangszigetelő képessége mellett jelentős rugalmassággal és alakemlékezettel is rendelkezik. Ez különösen a szűk ajtókárpitok esetében teszi ideálissá, és ennek a formahabnak a hullámos felülete több zajt képes elnyelni ebben a szűk térben. Ragasztás előtt vágjon lyukakat az anyagba a csatlakozók, csavarok, kötőelemek vagy húzófülek számára, majd ragassza őket a műanyag töltőanyaghoz, még a széleken is. Egy darab 1000 x 700 mm méretű Comfortmat Soft Wave 15 elegendő egy ajtóhoz. Ezt a méretet a könnyű felhelyezés és az esztétikai megjelenés miatt ajánljuk. Használhatja azonban ugyanazt az anyagot 500 x 350 mm-es méretben 3 darabban is, és ezzel egy kis pénzt takaríthat meg. Kevésbé költséges alternatívaként választhatja a hasonló (de kevésbé hatékony) Comfortmat Ultrasoft 10-et. Ezután az ajtókárpitot az összes csatlakozóval felszereljük, a zárrudat visszahelyezzük, és az eljárást megfordítjuk. Először csúsztassa fel a díszlécet az ajtóra az ablak melletti felső részen, nyomja lefelé, majd pattintsa vissza a díszlécet az ajtóba. Az utolsó lépésben csavarozza a díszlécet az ajtóhoz, és szerelje fel a síneket, a kupakokat és a fogantyúkat. Ennyi, az ajtó most már a lehető leghangszigeteltebb, és máris folytathatja a jármű egyéb részeinek hangszigetelését. 

Milyen anyagokat használtunk az ajtó hangszigeteléséhez?

A jobb áttekintés és a cikkben való eligazodás érdekében összefoglaljuk az összes felhasznált anyagot és eszközt. Az anyagok darabszámát egy átlagos középkategóriás járműre, például egy Skoda Octaviára vagy egy VW Passatra alapoztuk. A jármű két ajtajához tehát a következő anyagokat fogjuk használni:
Autor: Ing. Karel Konečný
A képek vagy a szöveg másolása tilos! Minden jog fenntartva.

Hasonló cikkek

Az autó padlójának hangszigetelése néhány lépésben
Az útról, a kerekekből, de a motorból, a sebességváltóból vagy a kipufogóból származó zajok is a padlón keresztül jutnak el az autó belsejébe. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti autója padlóját néhány lépésben.
Teljes cikk
Az autó motorháztetejének hangszigetelése néhány lépésben
A hangszigetelés megmerevíti a motorháztetőt, megakadályozza a rezgéseket és csökkenti a belső térbe jutó motorzajt. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti motorháztetejét néhány egyszerű lépésben.
Teljes cikk
Autó torpédó hangszigetelése lépésről lépésre
A torpedó hangszigetelése elsősorban a motorzajt és nagyobb sebességnél az aerodinamikai zajt csökkenti. Cikkünkben több lépésben, világosan megtanulhatja, hogyan lehet hangszigetelni az autó torpedóját, és így hatékonyan csökkenteni a zaj behatolását az autó belsejébe.
Teljes cikk
Autótető hangszigetelése és annak előnyei
A tető hangszigetelése hatékonyan megakadályozza, hogy a zaj áthatoljon a gépkocsi tetején, és hőszigetelést is biztosít. Következő cikkünkben megvizsgáljuk, hogyan lehet ezt megvalósítani.
Teljes cikk
A csomagtartó leghatékonyabb hangszigetelése
Az új és hatékonyabb Comfortmat rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagok megjelenésével frissítettük a csomagtartó hangszigeteléséről szóló cikkünket.
Teljes cikk
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése különösen nagy hatással van az út-, kerék- és repülőkövek zajára. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti nagyon hatékonyan az első kerékjárati íveket.
Teljes cikk

Hozzászólások a cikkhez