A csomagtartó hangszigetelése a padlóval együtt nagy hatással van az autó általános hangszigetelésére, mivel a hátsó kerékjáratokon és a csomagtartó padlóján keresztül jelentős hátsó gumiabroncszaj, útzaj és erős tengely- vagy kipufogórendszer-rezgések jutnak be a belső térbe. A belső zajok sikeres csökkentéséhez ezért elengedhetetlen a terület-specifikus tulajdonságokkal rendelkező, rendkívül hatékony anyagok alkalmazása. A hangszigetelésről szóló sorozatunk következő cikkében megismerheti a teljes csomagtartó hangszigetelésének részletes menetét a
Comfortmat csúcsanyagokkal, amelyek ma a leghatékonyabb hangszigetelést teszik lehetővé.
1) A csomagtartó bélésének eltávolítása és a felület előkészítése
Természetesen a hangszigetelés előtt a belső tér minden részét, azaz a csomagtartó bélését, a szőnyegeket, a műanyag díszléceket stb. el kell távolítani. Ezek az alkatrészek általában néhány csavarral vagy műanyag kapcsokkal vannak rögzítve. A csavarokat ki kell csavarni, a műanyag klipszeket pedig ki kell venni. Miután leszerelte a csomagtér ezen részeit, megkezdheti a felület előkészítését. Ennek mentesnek kell lennie minden szennyeződéstől, zsírtól vagy viasztól, valamint a gyári hangszigeteléstől, ha van ilyen az autóban. Például a
Bilt Hamber Surfex HD tisztítószerrel gyorsan eltávolíthat minden szennyeződést és egyúttal zsírtalaníthatja is a felületet. Így most már a csomagtartó készen áll a rezgéscsillapító anyag felhordására, amiről a következő lépésben fogsz értesülni.
2) A rezgéscsillapító anyag applikálása és annak helyes kiválasztása
A
rezgéscsillapító anyag létfontosságú szerepet játszik a csomagtér hangszigetelésében, mivel ez a terület a padlóhoz hasonlóan rendkívül ki van téve a rezgésnek és az alacsony frekvenciájú gumiabroncszajnak. Ez egy nagyon speciális terület, amelyet különös gondossággal kell kezelni. Éppen ezért többféle rezgéscsillapító anyagot talál a beépítéseinkben, amelyeket az alábbi képen láthat. Az anyagok nemcsak színükben, hanem összetételükben, hatékonyságukban és vastagságukban is különböznek. A csomagtérnek a rezgés és az alacsony frekvenciájú zajok által leginkább érintett területe a hátsó kerékjárati ívek, amelyekre 3 mm-nél vastagabb és kb. 0,40 egységnyi akusztikai veszteségtényezővel (MLF) rendelkező rezgéscsillapító anyagot ajánlunk. A vékonyabb és kevésbé hatékony anyagok nagyon gyenge vagy elhanyagolható hatást gyakorolnak a kerékjárati ívekre. Ezért ajánljuk ügyfeleinknek a leghatékonyabb megoldásként a
Comfortmat Atom professzionális rezgéscsillapító anyagot, amely a legtöbb létesítményünk aljzatán megtalálható. Kétrétegű összetételével, 4 mm vastagságával és 0,60 egységnyi MLF értékével az Atom megszünteti a rezgéseket és jelentősen csökkenti az alacsony frekvenciájú gumiabroncszajt. Vastagsága és hatékonysága ellenére meglehetősen rugalmas, és szobahőmérsékleten tárolva fűtés nélkül is kezelhető. Ha azonban a könnyű alkalmazhatóság és az alacsonyabb költségek fontosabbak az Ön számára, akkor a 3 mm vastagságú és 0,49 egységnyi MLF értékű
Comfortmat Viper az optimális megoldás a kerékjáratokhoz. Ez még mindig egy rendkívül hatékony prémium anyag, amely adott hatékonyság és vastagság mellett a piacon kapható anyagok közül a legalacsonyabb tömeggel is büszkélkedhet. És mindezt nagyfokú rugalmassággal teszi, fűtés nélkül. A burkolat alja is viszonylag nagy rezgés- és zajterhelésnek van kitéve, és itt is fontos a megfelelő rezgéscsillapító anyag gondos kiválasztása. A nagy hatékonyság és az alapos hangszigetelés érdekében ismét a Comfortmat Viper-t vagy annak vékonyabb változatát, a
Comfortmat Cobra-t ajánljuk. A 2,3 mm vastagságú és 0,40 egységnyi MLF-értékkel rendelkező Cobra mindenekelőtt a hatékonyság és az alacsony súly jelenleg felülmúlhatatlan arányával nyűgöz le. Ezért nemcsak a csomagtérpadló, hanem a sárvédők és az autó egyéb területeinek hangszigetelésére is tökéletesen alkalmas. Most térjünk rá magára az alkalmazásra. Mindig optimális, ha megfelelő körülmények között, szobahőmérsékletre felmelegített anyaggal dolgozunk. Vigye fel a kiválasztott rezgéscsillapító anyagot a felületre, majd a maximális tapadás és csillapítási hatékonyság érdekében használjon
nyomóhengereket. A rezgéscsillapító anyagok ugyanis csak akkor működnek 100%-ban, ha tökéletesen, légrés nélkül tapadnak a felületre. Javasoljuk, hogy a csomagtér teljes felületét teljesen fedje be a rezgéscsillapító anyaggal, és sehol ne hagyjon laza területeket. Ne feledje, hogy a rezgéscsillapító anyag a legalacsonyabb frekvenciájú zajokat is megszűri, így minden kihagyott folt csökkenti a hatását. Emellett mindig jobb, ha jól tervez, és nem vágja fel túlságosan az anyagot. Régen elmúltak már azok az idők, amikor ajánlott volt nagyon apró darabokra vágni a lapokat. Bár a kisebb darabokkal könnyebb dolgozni, a gyakori átfedés feleslegesen növeli a hangszigetelés teljes magasságát, és növeli a nedvesség és a levegő bejutásának kockázatát a darabok között.
3) A hangszigetelő anyag applikálása
A következő szükséges lépés egy hatékony
hangszigetelő anyag alkalmazása, amely megakadályozza a zaj behatolását, különösen a közepes és magasabb frekvenciákon. A Comfortmat kiváló minőségű anyagainak köszönhetően többféle lehetőségünk van az autó padlójának hangszigetelésére, és a csomagtér minden egyes területére más-más anyagot használunk. Nézzük először ismét a kerékjárati íveket, mivel ezek azok a területek, amelyeket leginkább érint a hátsó gumiabroncsok által keltett zaj. A prémium kategóriás
Comfortmat Blockshot kék színű, 7 mm teljes vastagságú és akár 32 dB hangszigetelő képességű membránanyag a leggyakrabban használt anyag a beépítéseinkben. Ez a magas hatékonyság elsősorban a 2 mm vastag hangszigetelő membránnal való összetételnek köszönhető, amely megduplázza az anyag hatékonyságát. A kerékjárati ívek hangszigetelésének második és lényegesen hatékonyabb lehetősége a
Comfortmat Titan Lite membránanyag alkalmazása. Ez szintén 7 mm vastagságú, de teljesen más összetételű. A hatékonyabb hangszigetelő réteget egy 3 mm vastag hangszigetelő membrán egészíti ki, amely akár 36 dB-es hangszigetelést tesz lehetővé. A csomagtér aljára a Comfortmat egy speciális membránanyagot, a
Comfortmat Raptor-t fejlesztette ki, amely 4 mm-es vastagságával és még mindig kiemelkedő, 30 dB-es hangszigetelésével különösen kiemelkedő. Tartalmaz egy 2 mm vastag hangszigetelő membránt is, amely alapos hangszigetelést biztosít a csomagtér padlójának, és kis vastagsága miatt nagyon könnyen felhordható. Az anyag tökéletesen követi a csomagtér masszív felületét, az erős ragasztóréteg pedig tökéletes illeszkedést biztosít. Végül a sárvédőkre a legkönnyebb
Comfortmat Integra membránanyagot alkalmazzuk, amely kis súlyának és egyenletesen magas hatékonyságának köszönhetően nemcsak a sárvédők, hanem az ajtók hangszigetelésére is alkalmas. Ha a súly az Ön számára elsődleges fontosságú, akkor alternatívaként a rendkívül könnyű
Comfortmat Vision anyagot is használhatja az aljzatra és a sárvédőkre. A kerékjárati ívekhez azonban mindig a fent említett membránanyagok valamelyikét ajánljuk. Mint látja, a csomagtartó hangszigetelésére több lehetőség is van, és számos anyag közül választhat mind az első, mind a második rétegben. Ezért is használhatja hangszigetelés-konfigurátorunkat, amely segít Önnek a pontos igényeinek megfelelő választás meghozatalában. Bármelyik anyagot is választja a második réteghez, a felhordási eljárás azonos. Mindig igyekezzen a lehető legtöbb anyagot felhasználni, és ne harapdálja feleslegesen. Az ideális eljárás az, ha az anyagot előzetesen felviszi a felületre, kiméri és kivágja a kívánt formát. Ezután ragassza az anyagot az első hangszigetelő rétegre. A rezgéscsillapító anyaggal ellentétben, amelyet a széleinél át kell fedni, majd alaposan ki kell tekerni, a második rétegben mindig egymás mellett, a lehető legkevesebb hézaggal vigyük fel az anyagot, és kerüljük el a szélek átfedésének alapvető hibáját. Ez lehetővé teszi a levegő bejutását az anyag alá, ami csökkenti annak hatékonyságát és a későbbi leválás kockázatát.
Milyen anyagokat használtunk a csomagtartó hangszigeteléshez?
A jobb áttekintés és a cikkben való eligazodás érdekében összefoglaljuk az összes felhasznált anyagot és eszközt. Az anyagdarabok száma egy átlagos középkategóriás autó, például a Skoda Octavia alapján készült. Lényegesen nagyobb vagy kisebb járművek esetében a számok némileg eltérhetnek, természetesen az adott csomagtartó térfogatától függően. Az anyagok pontosabb kiválasztásához javasoljuk, hogy látogasson el hangszigetelési konfigurátorunkba, ahol kiválaszthatja a járműtípusának megfelelő anyagokat.
1) Premium változat
2) Expert változat
Miután elolvasta ezt a cikket, és még mindig aggódik, hogy nem tudja elvégezni a padló hangszigetelését saját maga, vagy nincs megfelelő hely a telepítéshez? Ebben az esetben használja ki a szakszerű beépítés lehetőségét brünni
szerelőműhelyünkben, és kérjen időpontot a hangszigetelés beépítésére. Időpontot az
info@ahifi.hu e-mail címen tud egyeztetni. Szívesen találkozunk Önnel személyesen a brünni műhelyünkben.