A hátsó kerékjáratokon keresztül hatalmas mennyiségű zaj és rezgés jut be az autó belsejébe, ezért mindig nagyobb figyelmet fordítunk a hátsó kerékjáratokra, és a leghatékonyabb anyagokat használjuk, gyakran több rétegben. A legtöbb esetben a hátsó kerékjárati íveket a csomagtér belseje felől hangszigeteljük. Vannak azonban olyan esetek, amikor a kívülről történő hangszigetelés megfelelő. Az első ok az lehet, ha valamilyen okból nem tervezi a csomagtartó hangszigetelését. Ebben az esetben a kerékjárati ívek kívülről történő hangszigetelése nagyon hatékony megoldás arra, hogy megakadályozza a zaj behatolását ezen a területen keresztül. A kerékjárati íveket azonban kívülről is hangszigetelheti, ha a csomagteret is hangszigeteli, és ha növelni szeretné a hangszigetelő hatást. A következő sorokban megtudhatja, hogyan kell ezt megtenni.
1. A kerékjárati ív eltávolítása és a felület előkészítése
A hátsó kerékjárati ívek sikeres hangszigetelésének első lépése a kerékjárati ív szőnyeggel borított részének eltávolítása. Ez csak a hátsó kerékjárati ívekre jellemző, mivel az első kerékjárati ívek általában műanyagból készülnek. Ez persze a tényleges hangszigetelési eljárást is különbözővé teszi. Javasoljuk, hogy először szerelje le a hátsó kereket, hogy jobban hozzáférjen a kerékjárathoz, és az egész területet alaposan mossa át magasnyomású mosóval. Magának a szőnyeggel borított kerékjárati ívnek az eltávolítása viszonylag egyszerű. A kerékdobot néhány csavarral vagy műanyag kapcsokkal, illetve a kettő kombinációjával rögzítik. Ezt követően az aluljáró fémrészét alaposan meg kell tisztítani és zsírtalanítani kell, ami előkészíti a felületet a rezgéscsillapító és hangszigetelő anyag felhordására, ha zajvédelmet szeretne. Ha még soha nem tisztította meg a kerékjárati íveket, akkor nagy mennyiségű szennyeződésre számíthat. A
Bilt Hamber Surfex HD tisztítószer például tökéletesen alkalmas a tisztításra. Ez a rendkívül hatékony tisztító és zsírtalanító eltávolít minden szennyeződést, mint például a port, a közönséges útszemetet, a sarat, a zsírt vagy a viaszt. Mivel vegyszerről van szó, vegyszerálló kesztyű használatát javasoljuk. Inspirációként elolvashatja a kerékjárati ívek tisztításáról szóló cikkünket. Ha megtisztította, jöhet a következő lépés.
2. A rezgéscsillapító anyag használata
A hátsó kerékjárati íveket erősen terhelik a rezgések, amelyeket először is a lehető legnagyobb mértékben ki kell küszöbölni. Ezért ezen a területen vastagabb, hatékonyabb rezgéscsillapító anyagot kell alkalmazni, ezért a leggyakrabban a
Comfortmat Viper rezgéscsillapító anyagot választjuk a Premium termékcsaládból. Vastagsága 3 mm, tömege alacsony, és már most is nagyon magas, 0,49 egységnyi akusztikai veszteségtényezővel (MLF - mechnical loss factor) rendelkezik. Az ilyen paraméterekkel rendelkező anyag nagyon hatékonyan megakadályozhatja a rezgéseket és a "csengő" hatást a karosszéria ezen részén. Természetesen gyengébb, alacsonyabb MLF-értékű anyag is használható, de erre a területre inkább nem javasoljuk. Lényegesen hatékonyabb alternatívaként a Top Expert termékcsaládból származó rezgéscsillapító anyag, nevezetesen a
Comfortmat Atom is alkalmazható. Ennek vastagsága 4,2 mm, MLF-értéke pedig 0,60, ami még hatékonyabb rezgéscsillapítást garantál. Vastagsága és hatékonysága ellenére az Atom kiemelkedik elfogadható rugalmasságával, és szobahőmérsékleten tárolva nem kell melegíteni. Futónként leggyakrabban három darab 500 x 350 mm méretű rezgéscsillapító anyagra van szükség. A kiválasztott rezgéscsillapító anyagot ideális esetben a kerékdob teljes felületére fel kell ragasztani. Esztétikai okokból azonban elhagyhatja azokat a látható területeket, amelyeket nem fed a szőnyeg alátétje. Egyszerűen ragassza és nyomja le a rezgéscsillapító anyagot a
Comfortmat Rollerrel. A rezgésgátló anyagok csak akkor működnek 100%-ban, ha tökéletesen, légrés nélkül tapadnak a felülethez, ezért erősen ajánlott a henger beszerzése. A kerékjárati ívek hangszigetelésének első részét tehát befejeztük, és folytathatjuk a következő ponttal.
3. A kerékjárati ívek hangszigetelése
Ezen a ponton az első kerékjárati ívek hangszigeteléséhez képest van különbség az eljárásban. A szőnyeggel borított kerékjárati íveket, a műanyagokkal ellentétben, nem lehet hangszigetelni, mivel nem tapad rájuk semmilyen anyag. A második hangszigetelő anyagréteget visszaragasztják a kerékjárati ív fémrészére. A hátsó kerékjárati ívek hangszigeteléséhez a prémium kategóriás
Comfortmat Blockshot hangszigetelő anyagot használjuk, amely két rétegből áll és összesen 7 mm vastag. Hangszigetelő membránjának köszönhetően a Blockshot magas szintű, akár - 31 dB-es hangszigetelést is biztosít. Azért is ideális anyag erre a területre, mert teljesen vízálló, nem szívja magába a vizet vagy a nedvességet, nem rothad vagy bomlik el. Ismétlem, leggyakrabban 3 darab anyagra lesz szüksége az egyik hátsó kerékjárati ívhez, és 6 darabra mindkét ívhez. A maximális tapadás érdekében javasoljuk, hogy zsírtalanítsa az első rétegben felhordott rezgésgátló anyagot, majd a hátsó kerékjárati ív teljes felületén alkalmazza a Blockshotot. Ismét kihagyhatja azokat a területeket, amelyeket nem fed le a szőnyeggel borított aluljáró. Ne fedje át a Blockshotot a felhelyezéskor, és ragassza egymás mellé a darabokat, hogy elkerülje a hangszigetelés vastagságának szükségtelen növelését, és hogy a szőnyeggel borított kerékjárati ív könnyen visszaszerelhető legyen. Nyomóhenger használata nem szükséges, és csak a saját erejét használja a ragasztáshoz. Alternatívaként alkalmazhatja a
Comfortmat Vision ultrakönnyű hang- és hőszigetelő anyagot, amely magas hangszigetelő képessége (-15 dB) mellett nagyon kis súlyt is kínál, ezért olyan beépítésekhez ajánlott, ahol fontos, hogy a jármű súlya ne növekedjen túlságosan.
Milyen anyagokat használtunk a kerékjárati ívek hangszigetelésére?
A jobb áttekintés és a cikkben való eligazodás érdekében összefoglaljuk az összes felhasznált anyagot és eszközt. Az anyagdarabok száma egy tipikus középkategóriás járműre, például egy Skoda Octaviára, VW Passatra vagy a cikkben bemutatott VW Golf VII-re vonatkozik. Jelentősen nagyobb vagy kisebb kerékjárati ívek esetén a számok némileg eltérhetnek, de általában ez nem fordulhat elő. Ezért mindkét jármű kerékjárati ívéhez a következő anyagokat fogjuk használni:
E cikk elolvasása után még mindig aggódik, hogy nem tudja saját maga elvégezni a kerékjárati ívek hangszigetelést, vagy nincs megfelelő helye a beépítéshez? Ilyen esetekben használja ki a szakszerű installáció lehetőségét brünni szerelőműhelyünkben, és kérjen időpontot a hangszigetelés beépítésére. Időpontot az
info@ahifi.hu e-mail címen kérhet. Személyesen is szívesen találkozunk Önnel brünni üzletünkben.