Fiókom

A hátsó kerékjárati ívek külső hangszigetelése

A hátsó kerékjáratokon keresztül hatalmas mennyiségű zaj és rezgés jut be az autó belsejébe, ezért mindig nagyobb figyelmet fordítunk a hátsó kerékjáratokra, és a leghatékonyabb anyagokat használjuk, gyakran több rétegben. A legtöbb esetben a hátsó kerékjárati íveket a csomagtér belseje felől hangszigeteljük. Vannak azonban olyan esetek, amikor a kívülről történő hangszigetelés megfelelő. Az első ok az lehet, ha valamilyen okból nem tervezi a csomagtartó hangszigetelését. Ebben az esetben a kerékjárati ívek kívülről történő hangszigetelése nagyon hatékony megoldás arra, hogy megakadályozza a zaj behatolását ezen a területen keresztül. A kerékjárati íveket azonban kívülről is hangszigetelheti, ha a csomagteret is hangszigeteli, és ha növelni szeretné a hangszigetelő hatást. A következő sorokban megtudhatja, hogyan kell ezt megtenni.

1.  A kerékjárati ív eltávolítása és a felület előkészítése

A hátsó kerékjárati ívek sikeres hangszigetelésének első lépése a kerékjárati ív szőnyeggel borított részének eltávolítása. Ez csak a hátsó kerékjárati ívekre jellemző, mivel az első kerékjárati ívek általában műanyagból készülnek. Ez persze a tényleges hangszigetelési eljárást is különbözővé teszi. Javasoljuk, hogy először szerelje le a hátsó kereket, hogy jobban hozzáférjen a kerékjárathoz, és az egész területet alaposan mossa át magasnyomású mosóval. Magának a szőnyeggel borított kerékjárati ívnek az eltávolítása viszonylag egyszerű. A kerékdobot néhány csavarral vagy műanyag kapcsokkal, illetve a kettő kombinációjával rögzítik. Ezt követően az aluljáró fémrészét alaposan meg kell tisztítani és zsírtalanítani kell, ami előkészíti a felületet a rezgéscsillapító és hangszigetelő anyag felhordására, ha zajvédelmet szeretne. Ha még soha nem tisztította meg a kerékjárati íveket, akkor nagy mennyiségű szennyeződésre számíthat. A Bilt Hamber Surfex HD tisztítószer például tökéletesen alkalmas a tisztításra. Ez a rendkívül hatékony tisztító és zsírtalanító eltávolít minden szennyeződést, mint például a port, a közönséges útszemetet, a sarat, a zsírt vagy a viaszt. Mivel vegyszerről van szó, vegyszerálló kesztyű használatát javasoljuk. Inspirációként elolvashatja a kerékjárati ívek tisztításáról szóló cikkünket. Ha megtisztította, jöhet a következő lépés.

2. A rezgéscsillapító anyag használata

A hátsó kerékjárati íveket erősen terhelik a rezgések, amelyeket először is a lehető legnagyobb mértékben ki kell küszöbölni. Ezért ezen a területen vastagabb, hatékonyabb rezgéscsillapító anyagot kell alkalmazni, ezért a leggyakrabban a Comfortmat Viper rezgéscsillapító anyagot választjuk a Premium termékcsaládból. Vastagsága 3 mm, tömege alacsony, és már most is nagyon magas, 0,49 egységnyi akusztikai veszteségtényezővel (MLF - mechnical loss factor) rendelkezik. Az ilyen paraméterekkel rendelkező anyag nagyon hatékonyan megakadályozhatja a rezgéseket és a "csengő" hatást a karosszéria ezen részén. Természetesen gyengébb, alacsonyabb MLF-értékű anyag is használható, de erre a területre inkább nem javasoljuk. Lényegesen hatékonyabb alternatívaként a Top Expert termékcsaládból származó rezgéscsillapító anyag, nevezetesen a Comfortmat Atom is alkalmazható. Ennek vastagsága 4,2 mm, MLF-értéke pedig 0,60, ami még hatékonyabb rezgéscsillapítást garantál. Vastagsága és hatékonysága ellenére az Atom kiemelkedik elfogadható rugalmasságával, és szobahőmérsékleten tárolva nem kell melegíteni. Futónként leggyakrabban három darab 500 x 350 mm méretű rezgéscsillapító anyagra van szükség. A kiválasztott rezgéscsillapító anyagot ideális esetben a kerékdob teljes felületére fel kell ragasztani. Esztétikai okokból azonban elhagyhatja azokat a látható területeket, amelyeket nem fed a szőnyeg alátétje. Egyszerűen ragassza és nyomja le a rezgéscsillapító anyagot a Comfortmat Rollerrel. A rezgésgátló anyagok csak akkor működnek 100%-ban, ha tökéletesen, légrés nélkül tapadnak a felülethez, ezért erősen ajánlott a henger beszerzése. A kerékjárati ívek hangszigetelésének első részét tehát befejeztük, és folytathatjuk a következő ponttal.

3. A kerékjárati ívek hangszigetelése

Ezen a ponton az első kerékjárati ívek hangszigeteléséhez képest van különbség az eljárásban. A szőnyeggel borított kerékjárati íveket, a műanyagokkal ellentétben, nem lehet hangszigetelni, mivel nem tapad rájuk semmilyen anyag. A második hangszigetelő anyagréteget visszaragasztják a kerékjárati ív fémrészére. A hátsó kerékjárati ívek hangszigeteléséhez a prémium kategóriás Comfortmat Blockshot hangszigetelő anyagot használjuk, amely két rétegből áll és összesen 7 mm vastag. Hangszigetelő membránjának köszönhetően a Blockshot magas szintű, akár - 31 dB-es hangszigetelést is biztosít. Azért is ideális anyag erre a területre, mert teljesen vízálló, nem szívja magába a vizet vagy a nedvességet, nem rothad vagy bomlik el. Ismétlem, leggyakrabban 3 darab anyagra lesz szüksége az egyik hátsó kerékjárati ívhez, és 6 darabra mindkét ívhez. A maximális tapadás érdekében javasoljuk, hogy zsírtalanítsa az első rétegben felhordott rezgésgátló anyagot, majd a hátsó kerékjárati ív teljes felületén alkalmazza a Blockshotot. Ismét kihagyhatja azokat a területeket, amelyeket nem fed le a szőnyeggel borított aluljáró. Ne fedje át a Blockshotot a felhelyezéskor, és ragassza egymás mellé a darabokat, hogy elkerülje a hangszigetelés vastagságának szükségtelen növelését, és hogy a szőnyeggel borított kerékjárati ív könnyen visszaszerelhető legyen. Nyomóhenger használata nem szükséges, és csak a saját erejét használja a ragasztáshoz. Alternatívaként alkalmazhatja a Comfortmat Vision ultrakönnyű hang- és hőszigetelő anyagot, amely magas hangszigetelő képessége (-15 dB) mellett nagyon kis súlyt is kínál, ezért olyan beépítésekhez ajánlott, ahol fontos, hogy a jármű súlya ne növekedjen túlságosan.

Milyen anyagokat használtunk a kerékjárati ívek hangszigetelésére?

A jobb áttekintés és a cikkben való eligazodás érdekében összefoglaljuk az összes felhasznált anyagot és eszközt. Az anyagdarabok száma egy tipikus középkategóriás járműre, például egy Skoda Octaviára, VW Passatra vagy a cikkben bemutatott VW Golf VII-re vonatkozik. Jelentősen nagyobb vagy kisebb kerékjárati ívek esetén a számok némileg eltérhetnek, de általában ez nem fordulhat elő. Ezért mindkét jármű kerékjárati ívéhez a következő anyagokat fogjuk használni:E cikk elolvasása után még mindig aggódik, hogy nem tudja saját maga elvégezni a kerékjárati ívek hangszigetelést, vagy nincs megfelelő helye a beépítéshez? Ilyen esetekben használja ki a szakszerű installáció lehetőségét brünni szerelőműhelyünkben, és kérjen időpontot a hangszigetelés beépítésére. Időpontot az info@ahifi.hu e-mail címen kérhet. Személyesen is szívesen találkozunk Önnel brünni üzletünkben.
Autor: Ing. Karel Konečný
A képek vagy a szöveg másolása tilos! Minden jog fenntartva.

Hasonló cikkek

Az autó padlójának hangszigetelése néhány lépésben
Az útról, a kerekekből, de a motorból, a sebességváltóból vagy a kipufogóból származó zajok is a padlón keresztül jutnak el az autó belsejébe. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti autója padlóját néhány lépésben.
Teljes cikk
Az autó motorháztetejének hangszigetelése néhány lépésben
A hangszigetelés megmerevíti a motorháztetőt, megakadályozza a rezgéseket és csökkenti a belső térbe jutó motorzajt. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti motorháztetejét néhány egyszerű lépésben.
Teljes cikk
Autó torpédó hangszigetelése lépésről lépésre
A torpedó hangszigetelése elsősorban a motorzajt és nagyobb sebességnél az aerodinamikai zajt csökkenti. Cikkünkben több lépésben, világosan megtanulhatja, hogyan lehet hangszigetelni az autó torpedóját, és így hatékonyan csökkenteni a zaj behatolását az autó belsejébe.
Teljes cikk
Autótető hangszigetelése és annak előnyei
A tető hangszigetelése hatékonyan megakadályozza, hogy a zaj áthatoljon a gépkocsi tetején, és hőszigetelést is biztosít. Következő cikkünkben megvizsgáljuk, hogyan lehet ezt megvalósítani.
Teljes cikk
Hogyan kell megfelelően hangszigetelni egy autó ajtaját
Az első és hátsó ajtók az egyik fő terület, amelyen keresztül a zaj nagy százaléka bejut a jármű belsejébe, és az egész autó hangszigetelésének lényeges részét képezik.
Teljes cikk
A csomagtartó leghatékonyabb hangszigetelése
Az új és hatékonyabb Comfortmat rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagok megjelenésével frissítettük a csomagtartó hangszigeteléséről szóló cikkünket.
Teljes cikk

Hozzászólások a cikkhez