Fiókom

Autó torpédó hangszigetelése lépésről lépésre

A torpedó hangszigetelése az autó általános hangszigetelésének egyik perifériás területe, de nem ajánlatos megfeledkezni erről a területről. A torpedó az autó motorterében, a szélvédő alatt található. Hangszigetelése elsősorban a motorzajt és nagyobb sebességnél az aerodinamikai zajt is csökkenti. Cikkünkben több lépésben világosan megtanulhatja, hogyan lehet tompítani és hangszigetelni az autó torpedóját, és így hatékonyan csökkenteni a zaj behatolását az autó belsejébe.

1. Előkészületek a tényleges hangszigetelés előtt

Mint mindig, a torpedó hangszigetelésekor is elő kell készíteni a felületet, és különösen lehetővé kell tenni a hozzáférést azokhoz a felületekhez, amelyekre a csillapító anyagokat felviszik. Először az ablaktörlőket kell leszerelni. Általában ez nem jelent nagyobb problémát, de néhány autónál ez az első lépés elég nehéz lehet, ha az ablaktörlő csavarjai rozsdásak. Ha ez megtörténik, a csavart meg kell lazítani. Ebben segíthet egy rozsdaeltávolító vagy ideális esetben egy csavarhúzó. Miután az ablaktörlők ki lettek csavarozva, távolítsa el az ablaktörlő előtt lévő műanyag burkolatot. Ezután csatlakoztassa le az ablaktörlőket vagy a fúvókafűtést, ha van az autóban. Ezután csavarja le a fűtőtest burkolatát és az ablaktörlő mechanizmust, és már majdnem kész is van. Már csak az eredeti hangszigetelés eltávolítása van hátra, ha van, és a felület alapos előkészítése. 

2. Felület tisztítása és a rezgéscsillapító anyag felvitele

A torpedót alaposan meg kell tisztítani és zsírtalanítani kell a csillapító anyagok felhordása előtt. A Bilt Hamber Surfex HD tisztítószer tökéletesen alkalmas erre. Ez a rendkívül hatékony tisztító és zsírtalanító eltávolít minden szennyeződést, mint például a port, a közönséges útszemetet, a sarat, a zsírt vagy a viaszt. Mivel vegyszerről van szó, javasoljuk, hogy vegyszerálló kesztyűt használjon. A tisztítás után jöhet a következő lépés, ez pedig a rezgésgátló anyag felhordása. Szerelvényeinkben többnyire a prémium kategóriás Comfortmat Cobra rezgéscsillapító anyagot használjuk, amely adott 2,3 mm-es vastagság mellett magas ILC-vel és nagyon alacsony súllyal rendelkezik. Az alkalmazáshoz 4 darab ilyen rezgéscsillapító anyagra lesz szüksége, amelyet a torpedó minden felületére meg kell próbálnia felragasztani. Természetesen használhatja az alsó Gold és Standard sorozatból származó rezgéscsillapító anyagot is, amely szintén megfelel a feladatnak. A maximális tapadás és csillapítás hatékonysága érdekében használjon nyomóhengert a felhordáshoz. A rezgésgátló anyagok valójában csak akkor működnek 100%-ban, ha tökéletesen, légrések nélkül tapadnak a felületre. Az anyag szélei átfedhetik egymást, hogy még kissé növelje a hatását.

3. Hangszigetelő anyag applikálása

A torpedó hangszigetelésének első része rezgéscsillapító anyag formájában sikeresen befejeződött. A rezgéscsillapító anyag megakadályozza az autó működése által okozott rezgéseket és rezonanciákat. Most pedig a zajvédő anyag felhordásán van a sor. Ez a terület jellemzően nagyon strapabíró, ezért célszerű olyan hangszigetelő anyagot választani, amely rugalmas és könnyen megmunkálható. Emellett 100%-ban vízállónak kell lennie, mivel a nedvesség és a víz megmarad ezen a területen, és ha nem szeretné, hogy kívülről is látható legyen, akkor célszerű egy színben és dizájnban fakó anyagot választani. Mindezen feltételeknek megfelel a Comfortmat Neoprene hangszigetelő anyag, amely a fent említett tulajdonságokon túlmenően -12 dB zajcsökkentő képességgel is rendelkezik. A torpedó hangszigeteléséhez elegendő két darab ebből az 500 x 700 mm-es méretben kapható anyagból. Az alkalmazás viszonylag egyszerű, és a Comfortmat Neoprene-t ugyanarra a felületre ragaszthatja, mint a rezgéscsillapító anyagot. Míg a rezgéscsillapító anyagot célszerű a széleinél átfedni, a zajvédő anyagot mindig egymás mellé ragassza, különösen annak 6 mm-es vastagsága miatt. Ebben az esetben ne használjon nyomógörgőt, csak ragassza és nyomja az anyagot kézzel.

Milyen anyagokat használtunk a torpedó hangszigeteléséhez?

A jobb áttekintés és a cikkben való eligazodás érdekében összefoglaljuk az összes felhasznált anyagot és eszközt. Az anyagok darabszámát egy átlagos középkategóriás járműre, például egy Skoda Octaviára vagy egy VW Passatra alapoztuk. Jelentősen nagyobb vagy kisebb járművek esetében a számok némileg eltérhetnek.
Autor: Ing. Karel Konečný
A képek vagy a szöveg másolása tilos! Minden jog fenntartva.

Hasonló cikkek

Az ajtók rezgéscsillapítása vs. hangszigetelése – mi a különbség?
Az ajtókat hangszigetelés céljából vagy az autó hangosítása céljából rezgéscsillapítjuk. Cikkünkből megtudhatja, mi a különbség az munkamenet és a felhasznált anyagok között.
Teljes cikk
Az autó padlójának hangszigetelése néhány lépésben
Az útról, a kerekekből, de a motorból, a sebességváltóból vagy a kipufogóból származó zajok is a padlón keresztül jutnak el az autó belsejébe. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti autója padlóját néhány lépésben.
Teljes cikk
Az autó motorháztetejének hangszigetelése néhány lépésben
A hangszigetelés megmerevíti a motorháztetőt, megakadályozza a rezgéseket és csökkenti a belső térbe jutó motorzajt. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti motorháztetejét néhány egyszerű lépésben.
Teljes cikk
Hogyan kell megfelelően hangszigetelni egy autó ajtaját
Az első és hátsó ajtók az egyik fő terület, amelyen keresztül a zaj nagy százaléka bejut a jármű belsejébe, és az egész autó hangszigetelésének lényeges részét képezik.
Teljes cikk
A csomagtartó leghatékonyabb hangszigetelése
Az új és hatékonyabb Comfortmat rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagok megjelenésével frissítettük a csomagtartó hangszigeteléséről szóló cikkünket.
Teljes cikk
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése
Az első kerékjárati ívek hangszigetelése különösen nagy hatással van az út-, kerék- és repülőkövek zajára. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti nagyon hatékonyan az első kerékjárati íveket.
Teljes cikk

Hozzászólások a cikkhez