Az első kerékjárati ívek hangszigetelése hatékonyan csökkentheti az első kerekek és az út felől a jármű belsejébe behatoló zajokat. Megakadályozza a repülő kövek zaját is, ezért fontos eleme az autó általános hangszigetelésének. Ebben a cikkben megnézzük, hogy milyen kiváló minőségű
Comfortmat hangszigetelő és rezgéscsillapító anyagokat használunk a járművek hangszigeteléséhez, és megmutatjuk, hogyan lehet hatékonyan hangszigetelni autója első kerékjáratait.
1. A kerékjárati ív műanyag részének eltávolítása és a felület előkészítése
Az első lépés az első kerékjárati ívek sikeres hangszigeteléséhez a kerékjárati ív műanyag (vagy szőnyeg) részének eltávolítása. Mielőtt azonban ezt megtenné, javasoljuk, hogy vegye le az első kereket, hogy jobban hozzáférjen a kerékjárathoz, és alaposan mossa át az egész területet magasnyomású mosóval. Magának a műanyag kerékdobnak az eltávolítása viszonylag egyszerű. A kerékdobot néhány csavarral, vagy műanyag kapcsokkal, vagy a kettő kombinációjával rögzítik. A kerékjárati ívek műanyag és fém részeit ezután alaposan meg kell tisztítani és zsírtalanítani kell, hogy előkészítsük a felületet a rezgéscsillapító és hangszigetelő anyag felvitelére, ha szükséges. Ha még soha nem tisztította meg a kerékjárati íveket, akkor nagy mennyiségű szennyeződésre számíthat. A
Bilt Hamber Surfex HD tisztítószer például tökéletesen alkalmas a tisztításra. Ez a rendkívül hatékony tisztító és zsírtalanító eltávolít minden szennyeződést, mint például a port, a közönséges útszemetet, a sarat, a zsírt vagy a viaszt. Mivel vegyszerről van szó, vegyszerálló kesztyű használatát javasoljuk. Inspirációként elolvashatja a kerékjárati ívek tisztításáról szóló cikkünket. Miután megtisztította, továbbléphet a következő lépésre.
2. A rezgéscsillapító anyag alkalmazása a fém részre
Az első és természetesen a hátsó kerékjárati ívek jelentős rezgéseknek vannak kitéve, amelyeket először is a lehető legnagyobb mértékben ki kell küszöbölni. Ezért célszerű vastagabb, hatékonyabb rezgéscsillapító anyagot alkalmazni ezen a területen, ezért választottuk a prémium kategóriájú
Comfortmat Viper-t, amely 3 mm vastagsággal, alacsony súllyal és nagyon magas MLF akusztikai veszteségtényezővel bír (MLF 0,49). Az ilyen paraméterekkel rendelkező anyag nagyon hatékonyan megakadályozhatja a rezgéseket és a "csengő" hatást a karosszéria ezen részén. Erre a területre inkább nem javasolnánk gyengébb, alacsonyabb MLF-értékű anyagot. Jelentősen hatékonyabb alternatívát jelenthet az
Comfortmat Atom rezgéscsillapító anyag az Expert szériából. Vastagsága 4,2 mm és már most nagyon magas, 0,60-as akusztikai veszteségtényezővel (MLF - mechanical loss factor) rendelkezik. Egy ilyen paraméterekkel rendelkező anyag nagyon hatékonyan megakadályozhatja a rezgéseket és a "csengő" hatást a karosszéria ezen részén. Kerékjárati ívenként körülbelül 2,5-3 darab rezgéscsillapító anyagra lesz szükség, mindkét ívhez pedig 5-6 darabra, az autó méretétől függően. A legfontosabb, hogy az anyagot elsősorban az utastérhez legközelebb eső részeken alkalmazza, de ideális esetben az egész kerékjáratot csillapíthatja a rezgéscsillapító anyaggal. Esztétikai okokból azonban ne vigye fel az anyagot azokra a látható területekre, amelyeket nem fed a műanyag kerékdob. Egyszerűen vigye fel a rezgéscsillapító anyagot, és nyomja le a
Comfortmat Rollerrel. A rezgéscsillapító anyagok csak akkor működnek 100%-ban, ha tökéletesen, légrések nélkül tapadnak a felülethez. A kerékjárati ívek hangszigetelésének első részével már túl vagyunk az úton, így rátérhetünk a következő pontra, ami a műanyag kerékjárati ívek hangszigetelése.
3. A műanyag kerékdob hangszigetelése
A karosszériáról áttérünk a műanyag kerékjárati ívekre, és eljutunk a kerékjárati ívek tényleges hangszigeteléséhez. Az első kerékjárati ívek hangszigeteléséhez a prémium kategóriás
Comfortmat Blockshot hangszigetelő anyagot használjuk, amely két rétegből áll és összesen 7 mm vastag. A Blockshot egy egyedülálló membránanyag, amely hangszigetelő membránjának köszönhetően magas szintű - 31 dB - hangszigetelést is biztosít. A Blockshot teljesen vízálló, nem szívja magába a vizet vagy a nedvességet, nem rothad és nem bomlik el. A műanyag kerékdob nemcsak az alapos hangszigetelését biztosítja, hanem megerősíti és megakadályozza az út menti zajokat, beleértve a repülő kövek zaját is. Ezért nincs szükség arra, hogy első rétegként rezgéscsillapító anyagot alkalmazzanak a műanyag kerékjárati íveken, mivel a Blockshot könnyedén betölti a műanyag kerékjárati ívek hangszigetelésének feladatát. Az anyag felhordása előtt alaposan tisztítsa meg és zsírtalanítsa a műanyag kerékdobot. Ezután a kerékjárati ív méretétől függően kerékjárati ívenként 2-3 darab anyagot alkalmazzon, és próbáljon meg minél nagyobb területet lefedni. Ez azt jelenti, hogy általában 5-6 darab Comfortmat Blockshot anyagra lesz szüksége mindkét első kerékjárathoz. Ne fedje át az anyagot, amikor egymás mellé ragasztja a darabokat. Alternatívaként használhatja a
Comfortmat Vision-t, amely egy ultrakönnyű, hang- és hőszigetelő anyag, amely nagy hatékonysága mellett nagyon kis súlyt kínál, ezért olyan beépítésekhez ajánlott, ahol fontos, hogy ne növelje túlságosan a jármű súlyát. A Comfortmat Vision esetében azonban javasoljuk, hogy a
Comfortmat Cobra rezgéscsillapító anyagot először a műanyag kerékjárati ívekre vigyék fel, ami merevebbé teszi a műanyag kerékjárati íveket, és jobban megakadályozza a repülő kövekből származó hangokat. Ha olyan autója van, amelynek a kerékjárati ívek műanyag helyett szőnyeggel vannak ellátva (jellemzően japán és koreai autók, de például az újabb Audi modellek is), akkor a hangszigetelő réteget a kerékjárati ív fémrészére (karosszéria) kell felhordani, lásd a cikk következő, 4. szakaszát.
4. A kerékjárati ívek fém részeinek és sárvédők a hangszigetelése
Ha a műanyag kerékjárati ívek hangszigeteltek, akkor természetesen nincs szükség a kerékjárati ív fémrészének hangszigetelésére. A Comfortmat Blockshot hangszigetelő anyag a hangszigetelő membránnak köszönhetően szinte semmilyen zajt nem enged át, ezért nincs szükség további anyagréteg felvitelére a karosszériára. A legtöbb esetben ez nem is lenne lehetséges, mivel a kettős réteg a rendelkezésre álló minimális hely miatt már nem tenné lehetővé a kerékdob visszaszerelését. Ez azonban nem így van, ha az autó nem rendelkezik műanyag kerékdobbal, ahogyan arról a cikk 3. pontjának végén írtunk. Ilyen esetben először egy rezgéscsillapító anyagot (lásd az előző 2. pontot) viszünk fel a kerékjárati ív fém részére első rétegként, és egy zajvédő anyagot (
Comfortmat Blockshot vagy
Vision) második rétegként. Az anyagot csak fel kell ragasztani, nincs szükség nyomóhenger használatára. A szükséges darabszám hasonló marad a műanyag aláfutó hangszigeteléshez, azaz általában 2-3 darab anyagdarab aláfutónként. Tehát mindkét kerékjárat esetében maximum 6 darabból állhat. A kerékjárati ívek hangszigetelése ezen a ponton véget ér, és visszaszerelheti a műanyag kerékjárati íveket. Az eljárás megegyezik az eltávolítással, csak fordított eljárással. Egyes járműveken az első sárvédőt is hangszigeteljük (az alábbi képen látható), és erre a célra ismét a Comfortmat Blockshotot használjuk. A legtöbb esetben a kerékjárati ív műanyag részének hangszigeteléséből megmarad erre a területre alkalmas anyag, így nem feltétlenül szükséges újabb darabot vásárolni, de a biztonság kedvéért természetesen megteheti. Ha jelentősebb mértékben szeretne megszabadulni az útzajtól, különösen ajánljuk a padló hangszigetelését, amelyről következő cikkünkben olvashat.
Milyen anyagokat használtunk a kerékjárati ívek hangszigetelésére?
A jobb áttekintés és a cikkben való eligazodás érdekében összefoglaljuk az összes felhasznált anyagot és eszközt. Az anyagdarabok száma egy tipikus középkategóriás járműre, például egy Skoda Octaviára, VW Passatra vagy a cikkben bemutatott VW Golf VII-re vonatkozik. Jelentősen nagyobb vagy kisebb kerékjárati ívek esetén a számok némileg eltérhetnek, de általában ez nem fordulhat elő. Ezért mindkét jármű kerékjárati ívéhez a következő anyagokat fogjuk használni:
E cikk elolvasása után még mindig aggódik, hogy nem tudja saját maga elvégezni a kerékjárati ívek hangszigetelést, vagy nincs megfelelő helye a beépítéshez? Ilyen esetekben használja ki a szakszerű installáció lehetőségét brünni szerelőműhelyünkben, és kérjen időpontot a hangszigetelés beépítésére. Időpontot az
info@ahifi.hu e-mail címen kérhet. Személyesen is szívesen találkozunk Önnel brünni üzletünkben.