Fiókom

Az első kerékjárati ívek hangszigetelése

Az első kerékjárati ívek hangszigetelése hatékonyan csökkentheti az első kerekek és az út felől a jármű belsejébe behatoló zajokat. Megakadályozza a repülő kövek zaját is, ezért fontos eleme az autó általános hangszigetelésének. Ebben a cikkben megnézzük, hogy milyen kiváló minőségű Comfortmat hangszigetelő és rezgéscsillapító anyagokat használunk a járművek hangszigeteléséhez, és megmutatjuk, hogyan lehet hatékonyan hangszigetelni autója első kerékjáratait.

1. A kerékjárati ív műanyag részének eltávolítása és a felület előkészítése

Az első lépés az első kerékjárati ívek sikeres hangszigeteléséhez a kerékjárati ív műanyag (vagy szőnyeg) részének eltávolítása. Mielőtt azonban ezt megtenné, javasoljuk, hogy vegye le az első kereket, hogy jobban hozzáférjen a kerékjárathoz, és alaposan mossa át az egész területet magasnyomású mosóval. Magának a műanyag kerékdobnak az eltávolítása viszonylag egyszerű. A kerékdobot néhány csavarral, vagy műanyag kapcsokkal, vagy a kettő kombinációjával rögzítik. A kerékjárati ívek műanyag és fém részeit ezután alaposan meg kell tisztítani és zsírtalanítani kell, hogy előkészítsük a felületet a rezgéscsillapító és hangszigetelő anyag felvitelére, ha szükséges. Ha még soha nem tisztította meg a kerékjárati íveket, akkor nagy mennyiségű szennyeződésre számíthat. A Bilt Hamber Surfex HD tisztítószer például tökéletesen alkalmas a tisztításra. Ez a rendkívül hatékony tisztító és zsírtalanító eltávolít minden szennyeződést, mint például a port, a közönséges útszemetet, a sarat, a zsírt vagy a viaszt. Mivel vegyszerről van szó, vegyszerálló kesztyű használatát javasoljuk. Inspirációként elolvashatja a kerékjárati ívek tisztításáról szóló cikkünket. Miután megtisztította, továbbléphet a következő lépésre.

2. A rezgéscsillapító anyag alkalmazása a fém részre

Az első és természetesen a hátsó kerékjárati ívek jelentős rezgéseknek vannak kitéve, amelyeket először is a lehető legnagyobb mértékben ki kell küszöbölni. Ezért célszerű vastagabb, hatékonyabb rezgéscsillapító anyagot alkalmazni ezen a területen, ezért választottuk a prémium kategóriájú Comfortmat Viper-t, amely 3 mm vastagsággal, alacsony súllyal és nagyon magas MLF akusztikai veszteségtényezővel bír (MLF 0,49). Az ilyen paraméterekkel rendelkező anyag nagyon hatékonyan megakadályozhatja a rezgéseket és a "csengő" hatást a karosszéria ezen részén. Erre a területre inkább nem javasolnánk gyengébb, alacsonyabb MLF-értékű anyagot. Jelentősen hatékonyabb alternatívát jelenthet az Comfortmat Atom rezgéscsillapító anyag az Expert szériából. Vastagsága 4,2 mm és már most nagyon magas, 0,60-as akusztikai veszteségtényezővel (MLF - mechanical loss factor) rendelkezik. Egy ilyen paraméterekkel rendelkező anyag nagyon hatékonyan megakadályozhatja a rezgéseket és a "csengő" hatást a karosszéria ezen részén. Kerékjárati ívenként körülbelül 2,5-3 darab rezgéscsillapító anyagra lesz szükség, mindkét ívhez pedig 5-6 darabra, az autó méretétől függően. A legfontosabb, hogy az anyagot elsősorban az utastérhez legközelebb eső részeken alkalmazza, de ideális esetben az egész kerékjáratot csillapíthatja a rezgéscsillapító anyaggal. Esztétikai okokból azonban ne vigye fel az anyagot azokra a látható területekre, amelyeket nem fed a műanyag kerékdob. Egyszerűen vigye fel a rezgéscsillapító anyagot, és nyomja le a Comfortmat Rollerrel. A rezgéscsillapító anyagok csak akkor működnek 100%-ban, ha tökéletesen, légrések nélkül tapadnak a felülethez. A kerékjárati ívek hangszigetelésének első részével már túl vagyunk az úton, így rátérhetünk a következő pontra, ami a műanyag kerékjárati ívek hangszigetelése.

3. A műanyag kerékdob hangszigetelése

A karosszériáról áttérünk a műanyag kerékjárati ívekre, és eljutunk a kerékjárati ívek tényleges hangszigeteléséhez. Az első kerékjárati ívek hangszigeteléséhez a prémium kategóriás Comfortmat Blockshot hangszigetelő anyagot használjuk, amely két rétegből áll és összesen 7 mm vastag. A Blockshot egy egyedülálló membránanyag, amely hangszigetelő membránjának köszönhetően magas szintű - 31 dB - hangszigetelést is biztosít. A Blockshot teljesen vízálló, nem szívja magába a vizet vagy a nedvességet, nem rothad és nem bomlik el. A műanyag kerékdob nemcsak az alapos hangszigetelését biztosítja, hanem megerősíti és megakadályozza az út menti zajokat, beleértve a repülő kövek zaját is. Ezért nincs szükség arra, hogy első rétegként rezgéscsillapító anyagot alkalmazzanak a műanyag kerékjárati íveken, mivel a Blockshot könnyedén betölti a műanyag kerékjárati ívek hangszigetelésének feladatát. Az anyag felhordása előtt alaposan tisztítsa meg és zsírtalanítsa a műanyag kerékdobot. Ezután a kerékjárati ív méretétől függően kerékjárati ívenként 2-3 darab anyagot alkalmazzon, és próbáljon meg minél nagyobb területet lefedni. Ez azt jelenti, hogy általában 5-6 darab Comfortmat Blockshot anyagra lesz szüksége mindkét első kerékjárathoz. Ne fedje át az anyagot, amikor egymás mellé ragasztja a darabokat. Alternatívaként használhatja a Comfortmat Vision-t, amely egy ultrakönnyű, hang- és hőszigetelő anyag, amely nagy hatékonysága mellett nagyon kis súlyt kínál, ezért olyan beépítésekhez ajánlott, ahol fontos, hogy ne növelje túlságosan a jármű súlyát. A Comfortmat Vision esetében azonban javasoljuk, hogy a Comfortmat Cobra rezgéscsillapító anyagot először a műanyag kerékjárati ívekre vigyék fel, ami merevebbé teszi a műanyag kerékjárati íveket, és jobban megakadályozza a repülő kövekből származó hangokat. Ha olyan autója van, amelynek a kerékjárati ívek műanyag helyett szőnyeggel vannak ellátva (jellemzően japán és koreai autók, de például az újabb Audi modellek is), akkor a hangszigetelő réteget a kerékjárati ív fémrészére (karosszéria) kell felhordani, lásd a cikk következő, 4. szakaszát.

4. A kerékjárati ívek fém részeinek és sárvédők a hangszigetelése

Ha a műanyag kerékjárati ívek hangszigeteltek, akkor természetesen nincs szükség a kerékjárati ív fémrészének hangszigetelésére. A Comfortmat Blockshot hangszigetelő anyag a hangszigetelő membránnak köszönhetően szinte semmilyen zajt nem enged át, ezért nincs szükség további anyagréteg felvitelére a karosszériára. A legtöbb esetben ez nem is lenne lehetséges, mivel a kettős réteg a rendelkezésre álló minimális hely miatt már nem tenné lehetővé a kerékdob visszaszerelését. Ez azonban nem így van, ha az autó nem rendelkezik műanyag kerékdobbal, ahogyan arról a cikk 3. pontjának végén írtunk. Ilyen esetben először egy rezgéscsillapító anyagot (lásd az előző 2. pontot) viszünk fel a kerékjárati ív fém részére első rétegként, és egy zajvédő anyagot (Comfortmat Blockshot vagy Vision) második rétegként. Az anyagot csak fel kell ragasztani, nincs szükség nyomóhenger használatára. A szükséges darabszám hasonló marad a műanyag aláfutó hangszigeteléshez, azaz általában 2-3 darab anyagdarab aláfutónként. Tehát mindkét kerékjárat esetében maximum 6 darabból állhat. A kerékjárati ívek hangszigetelése ezen a ponton véget ér, és visszaszerelheti a műanyag kerékjárati íveket. Az eljárás megegyezik az eltávolítással, csak fordított eljárással. Egyes járműveken az első sárvédőt is hangszigeteljük (az alábbi képen látható), és erre a célra ismét a Comfortmat Blockshotot használjuk. A legtöbb esetben a kerékjárati ív műanyag részének hangszigeteléséből megmarad erre a területre alkalmas anyag, így nem feltétlenül szükséges újabb darabot vásárolni, de a biztonság kedvéért természetesen megteheti. Ha jelentősebb mértékben szeretne megszabadulni az útzajtól, különösen ajánljuk a padló hangszigetelését, amelyről következő cikkünkben olvashat.

Milyen anyagokat használtunk a kerékjárati ívek hangszigetelésére?

A jobb áttekintés és a cikkben való eligazodás érdekében összefoglaljuk az összes felhasznált anyagot és eszközt. Az anyagdarabok száma egy tipikus középkategóriás járműre, például egy Skoda Octaviára, VW Passatra vagy a cikkben bemutatott VW Golf VII-re vonatkozik. Jelentősen nagyobb vagy kisebb kerékjárati ívek esetén a számok némileg eltérhetnek, de általában ez nem fordulhat elő. Ezért mindkét jármű kerékjárati ívéhez a következő anyagokat fogjuk használni:
  • 5x Comfortmat Atom rezgéscsillapitó anyag a fém részre, mint első réteg.
  • 5x Comfortmat Blockshot hagnszigetelő anyag a műanyag részekre, vagy mint második réteg a fém részekre.
  • 1x Comfortmat Roller nyomóhenger a rezgécsillapító anyag hatékony felragasztására.
  • 1x Bilt Hamber Surfex HD hatékony tisztítószer a műanyag és fém kerékjárati ívek tisztítására.
E cikk elolvasása után még mindig aggódik, hogy nem tudja saját maga elvégezni a kerékjárati ívek hangszigetelést, vagy nincs megfelelő helye a beépítéshez? Ilyen esetekben használja ki a szakszerű installáció lehetőségét brünni szerelőműhelyünkben, és kérjen időpontot a hangszigetelés beépítésére. Időpontot az info@ahifi.hu e-mail címen kérhet. Személyesen is szívesen találkozunk Önnel brünni üzletünkben.
Autor: Ing. Karel Konečný
A képek vagy a szöveg másolása tilos! Minden jog fenntartva.

Hasonló cikkek

Az autó padlójának hangszigetelése néhány lépésben
Az útról, a kerekekből, de a motorból, a sebességváltóból vagy a kipufogóból származó zajok is a padlón keresztül jutnak el az autó belsejébe. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti autója padlóját néhány lépésben.
Teljes cikk
Az autó motorháztetejének hangszigetelése néhány lépésben
A hangszigetelés megmerevíti a motorháztetőt, megakadályozza a rezgéseket és csökkenti a belső térbe jutó motorzajt. Cikkünkből megtudhatja, hogyan hangszigetelheti motorháztetejét néhány egyszerű lépésben.
Teljes cikk
Autó torpédó hangszigetelése lépésről lépésre
A torpedó hangszigetelése elsősorban a motorzajt és nagyobb sebességnél az aerodinamikai zajt csökkenti. Cikkünkben több lépésben, világosan megtanulhatja, hogyan lehet hangszigetelni az autó torpedóját, és így hatékonyan csökkenteni a zaj behatolását az autó belsejébe.
Teljes cikk
Autótető hangszigetelése és annak előnyei
A tető hangszigetelése hatékonyan megakadályozza, hogy a zaj áthatoljon a gépkocsi tetején, és hőszigetelést is biztosít. Következő cikkünkben megvizsgáljuk, hogyan lehet ezt megvalósítani.
Teljes cikk
Hogyan kell megfelelően hangszigetelni egy autó ajtaját
Az első és hátsó ajtók az egyik fő terület, amelyen keresztül a zaj nagy százaléka bejut a jármű belsejébe, és az egész autó hangszigetelésének lényeges részét képezik.
Teljes cikk
A csomagtartó leghatékonyabb hangszigetelése
Az új és hatékonyabb Comfortmat rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagok megjelenésével frissítettük a csomagtartó hangszigeteléséről szóló cikkünket.
Teljes cikk

Hozzászólások a cikkhez