A rezgéscsillapító anyag fő funkciója
Amint a cikk bevezetőjében említettük, a rezgéscsillapító anyagok feladata elsősorban a jármű karosszériájának rezgéseinek és rezonanciáinak kiküszöbölése és merevségének növelése. A rezgés forrása lehet a jármű általános működése, azaz a motor, a sebességváltó, a kipufogórendszer, a hangszórók hangja, valamint az útról a padlóra visszaverődő környezeti zaj. Az autó hangszigetelésének első fázisában ezért elengedhetetlen, hogy a lehető legnagyobb mértékben elkerüljük ezeket a nem kívánt rezgéseket, amelyeket egy jó rezgéscsillapító anyag képes elnyelni. A rezgéscsillapító anyagot ezért mindig első hangszigetelő rétegként alkalmazzák egy második hangszigetelő anyagréteg alatt. A rezgéscsillapító anyagok másik fontos funkciója, hogy képesek csökkenteni a legalacsonyabb frekvenciájú, jellemzően például a gumiabroncsokból és az útfelületből származó zajt. Ezért is alkalmaznak hatékonyabb és erősebb rezgéscsillapító anyagokat, különösen az első és hátsó kerékjárati íveknél és az autó padlóján. A rezgéscsillapító anyag alkalmazásának mellékhatása a vékony fémlemezek megerősítése, a korróziógátló tulajdonságok, illetve ajtók esetében a jármű hangrendszerének jelentős javulása. A rezgéscsillapító anyag alkalmazásának tipikus hatását saját maga is ellenőrizheti, például a fémlemezre történő kopogtatással, ahol a klasszikus csengő hang az alkalmazás után eltűnik.A rezgéscsillapító anyag összetétele és tulajdonságai
A rezgésgátló anyagok az elmúlt néhány évben gyorsan fejlődtek, összetételük és tulajdonságaik megváltoztak, hogy maximalizálják hatékonyságukat, csökkentsék súlyukat és egyszerűsítsék alkalmazásukat. Nem is olyan régen az autókat nehéz bitumenes anyagokkal szigetelték, amelyek nagy súlyúak, viszonylag alacsony hatékonyságúak a mai napig, és fűtésre van szükségük. Az anyagok érzékenyek voltak a hőmérséklet-változásokra, télen megrepedtek, nyáron pedig megolvadtak. Mindezeket a problémákat a modern butil rezgésgátló anyagok oldják meg, amelyek leggyakrabban butilgumi alapon állnak. Ez utóbbi már nem érzékeny a hőmérséklet-változásokra, lényegesen hatékonyabb, kisebb a súlya, és a nagyobb szilárdság érdekében alumíniumfóliával van ellátva. Ez különböző vastagságú lehet, ami nemcsak az anyag szilárdságát, hanem rugalmasságát és könnyű alkalmazhatóságát is befolyásolja. A leggyakoribb vastagságok 60-100 μm, de a maximális szilárdság érdekében a megerősített vastagságú vagy akár két fóliát tartalmazó anyagok sem kivételek. Az ilyen anyag különösen alkalmas kevésbé formabontó felületen, például padlón vagy aljzaton való használatra. Napjaink legjobb minőségű rezgéscsillapító anyagai, mint például a Comfortmat Dark D2, olyan speciális vegyületekből állnak, amelyek maximális hatékonyságot biztosítanak, miközben nagyon kis tömegűek. A súly fontos paraméter a rezgéscsillapító anyag kiválasztásakor, mivel a modern hangszigetelés célja, hogy ne növelje feleslegesen a jármű súlyát. Nem mindig célszerű azonban csak a súlyt vizsgálni. Például a padló vagy a kerékjárati ívek esetében, amelyek a zaj és a rezgés által leginkább érintett területek, lényeges, hogy olyan erős, nagy hatékonyságú anyagot válasszunk, amely elkerüli e terület jelentős rezgését, ugyanakkor alacsony frekvenciájú abroncszajt is. A gépkocsi fenti területeire ideális rezgéscsillapító anyag példájaként az SGM Dual Prime 4 mm vastagságú, kétféle tömítőanyagból és két alumíniumfóliából álló, a legkorszerűbb összetételű, és a piacon kapható 4 mm vastagságú rezgéscsillapító anyagok közül a legmagasabb akusztikai veszteségtényezővel rendelkezik. Az akusztikai veszteségtényezőt pedig a cikk következő fejezetében tárgyaljuk, mivel ez a legfontosabb változó.Akusztikai veszteségtényező vagy a rezgéscsillapító anyagok alfája és omegája
Valószínűleg már észrevette, hogy a minőségi gyártók a rezgéscsillapító anyagoknál az akusztikai veszteségtényező (MLF) értékét adják meg. Más rövidítésekkel is találkozhat, mint például KMP, ILC és így tovább, általában az adott ország fordításától függően. Ez azonban mindig az akusztikai veszteségtényező, amelyet általában tizedes számként fejeznek ki, például 0,35. A rezgéscsillapító anyagok vásárlásakor mindig vegye figyelembe ezt a számot, és javasoljuk, hogy kerülje az olyan anyagokat, amelyeknek egyáltalán nincs akusztikai veszteségtényezője. Óvakodjon egyes eladók trükkjeitől, akik szándékosan növelik ezt a számot, mindig jobb, ha például a gyártó weboldalát ellenőrzi. Mit is jelent pontosan ez a tizedes szám? Az akusztikai veszteségtényező kifejezi az anyag azon képességét, hogy elnyelje a hang terjedését és a keletkező rezgések energiáját hőenergiává alakítsa. Az elméleti maximális veszteségtényező 1, ami azt jelenti, hogy nincs rezgés. Ezért minél magasabb a veszteségtényező, annál jobb. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy 0,55-ös akusztikai veszteségtényezővel rendelkező anyag hatékonyabb, mint egy másik, 0,33-as akusztikai veszteségtényezővel rendelkező rezgéscsillapító anyag. Ennek az értéknek a nagysága számos tényezőtől függ, a legfontosabbak a rezgéscsillapító anyag minősége és összetétele, valamint természetesen a vastagsága. Általában minél vastagabb az anyag, annál magasabb az MLF-érték. És milyen akusztikai veszteségtényező vagy milyen anyagvastagság az optimális? Erre természetesen nincs általános válasz. Az autó minden egyes területe más-más hatékonyságú anyagot igényel. Például az ajtók hangszigeteléséhez a hangelnyelés javítása érdekében elegendő egy 2 mm vastagságú és 0,25-ös MLF-értékű rezgéscsillapító anyag; a padló vagy a kerékjárati ívek hangszigetelésére egy ilyen anyag már nagyon alkalmatlan, és hatékonysága rendkívül alacsony, túlzás nélkül mondhatjuk, hogy elhanyagolható. Ezért a legnagyobb hiba, és nagyon gyakran még a professzionális hangszigetelő cégeknél is az, hogy ugyanazt az anyagot alkalmazzák a jármű minden területére, és nem veszik figyelembe annak fizikai tulajdonságait, valamint a jármű adott területének rezgés- és zajszintjét. A következő fejezetben az összes leggyakoribb járműterületet tárgyaljuk, és ajánljuk a megfelelő rezgéscsillapító anyagot.A helyes alkalmazás a hangszigetelés hatékony alapja
A megfelelő munka és a megfelelő eljárás gyakran a legfontosabb paraméter az autó hangszigetelésénél. Az orosz Comfortmat és SGM gyártóktól származó csúcsanyagok garantálják a lehető legnagyobb tapadást, a szélsőséges hőmérsékletekkel szembeni ellenállást és az autó teljes élettartama alatt azonos tulajdonságokat. Azonban még ezek a kiváló minőségű rezgéscsillapító és hangszigetelő anyagok sem biztos, hogy teljesítik a bennük rejlő lehetőségeket, ha az alkalmazásuk nem történik néhány fontos szabály szerint. Az első és feltétlenül szükséges a felület tökéletes zsírtalanítása. A rezgéscsillapító anyag csak így tapad tökéletesen a karosszériához, és gyakorlatilag soha nem válik le magától. A zsírtalanításhoz a legjobb a klasszikus IPA vagy féktisztító és egyéb felületi zsírtalanító termékek használata. A modern autók fémlemezét gyakran különböző viaszokkal vonják be, és ezeket alaposan el kell távolítani. Mivel a rezgésgátló anyagok korróziógátló funkciót is ellátnak, nem kell aggódnia a gyári kenőanyagok eltávolítása miatt. A nyomógörgő olyan segédeszköz, amely nélkül nem nélkülözheti a felvitelét. A rezgéscsillapító anyagok csak akkor működnek 100%-ban, ha tökéletesen, légrések nélkül tapadnak a felülethez. Hogyan kell tehát helyesen alkalmazni az anyagot? A rezgéscsillapító anyagot a terület alapján, amelyre fel fogja használni, vágja ki a megfelelő méretű anyagot. Mindig jobb, ha jól tervez, és nem vágja le túlságosan az anyagot, bizonyos esetekben az eredeti méretet is használhatja, kisebb módosításokkal. Már régen elmúltak azok az idők, amikor ajánlott volt a lapokat nagyon apró darabokra vágni. Bár a kisebb darabokkal könnyebb dolgozni, a gyakori átfedések szükségtelenül megnövelik a hangszigetelés teljes magasságát, és növelik a nedvesség és a levegő bejutásának kockázatát az egyes anyagdarabok között. Nem is beszélve a telepítés esztétikai szempontjairól. És ahogy orosz kollégáink túlzással mondják - egy minőségi szerelő nem dolgozik hulladékkal. De természetesen ez az élek domborzatától függ, és bizonyos területeken, például a hátsó kerékjárati íveknél kisebb darabokra kell vágni az anyagot. A padló, a tető, a csomagtartó alja, az ajtók és más nagy területek esetében azonban dolgozzon nagy méretekkel. Ezért ragassza a kívánt formájú rezgéscsillapító anyagot a zsírtalanított felületre, majd hengerrel nyomja le ideálisan a teljes felületen. Fedje le az előző anyag szélét egy másik darabbal, és ismét alaposan tekerje ki. A rezgéscsillapító anyagot mindig a teljes felületen alkalmazza, a hatást csökkentő hézagok nélkül. A vastagabb, legalább 4 mm vastagságú anyagok esetében javasoljuk, hogy a darabokat ne fedje át egymást, hanem egymás mellett helyezze fel. Ha a rezgéscsillapító anyagot sikeresen felhordta, akkor egy második vagy harmadik hangszigetelő réteggel folytathatja.Milyen rezgéscsillapító anyagot válasszunk a jármű egyes területeire?
Amint azt az előző sorokban már jeleztük, a karosszéria rezgéseinek hatékony megelőzése érdekében elengedhetetlen a megfelelő rezgéscsillapító anyag kiválasztása a jármű minden egyes területére. A rezgéscsillapító anyag ezúttal is megakadályozza a zaj behatolását a legalacsonyabb frekvenciákon, amit a második rétegben alkalmazott hangszigetelő anyagnak esélye sincs kiküszöbölni. Az alacsony frekvenciájú zajok jellemzően például a gumiabroncsokból és általában az út zajából, különösen az útfelületből származnak. Természetesen az ár is szerepet játszik, mert minél hatékonyabb az anyag, annál drágább lesz. Ezért célszerű meghatározni a költségvetést, a tervezett hatékonyságot, de a hangszigetelés teljes súlyát is. Ennek oka, hogy az anyag hatékonysága, súlya és ára között egyenes arányosság áll fenn. Az alábbiakban az autó egyes területeire optimális rezgéscsillapító anyagokra vonatkozó ajánlásainkat találja. Természetesen használhat gazdaságosabb lehetőségeket is, feltéve, hogy betartja az ajánlott vastagságot. Szeretnénk emlékeztetni Önt hangszigetelési konfigurátorunkra is, amely kiválasztja az Ön által kiválasztott területnek és autótípusnak megfelelő anyagokat. Ne feledje azonban, hogy a rezgéscsillapító anyag csak az első lépés a jármű hatékony hangszigeteléséhez. A második olyan hangszigetelő anyag alkalmazása, amely elnyeli a közép- és magas frekvenciájú zajokat.Ajtók - Az ajtók az egyik leggyakoribb terület, ahol rezgéscsillapító anyagot alkalmaznak. Ez nem csak hangszigetelési okokból, hanem különösen a hangszórók akusztikájának javítása érdekében történik. A rezgéscsillapító anyag alkalmazása után számíthat a rezgések, rezonanciák és különböző kellemetlen hangok elkerülésére. Egy másik hatás a hangszórók basszusösszetevőjének, valamint a középtartománybeli hangzásnak a jelentős javulása, ami valószínűleg a legkívánatosabb tulajdonság. Ezekre a célokra elegendőek a 2 mm vastagságú alap rezgéscsillapító anyagok. Ezek egyike a jelenleg legkelendőbb rezgéscsillapító anyagunk, a Comfortmat Standard S2, amelynek vastagsága 2 mm, MLF értéke pedig 0,26 egység. Ha egy kicsit nagyobb súlycsökkentést szeretne kapujának, és hangszigetelést is tervez, akkor a könnyebb és lényegesen hatékonyabb Comfortmat Dark D2 rezgéscsillapító anyagot ajánljuk, amelynek akusztikai veszteségtényezője 2,3 mm vastagság mellett 0,35 egység. Az ajtó hatékonyabb hangszigeteléséhez ekkor célszerű a vastagabb Comfortmat Dark D3 anyagot választani, amelynek vastagsága 3 mm, MLF értéke pedig 0,41. Ha nagyon erős hangszórókat telepít, akkor természetesen vastagabb rezgéscsillapító anyagot, például Comfortmat Extreme-t is alkalmazhat. A belső lemezhez általában elegendő a 2 mm vastag anyag. Csak a lemezen lévő nagyobb nyílások és nagyobb teljesítményű hangszórók beépítése esetén javasoljuk, hogy a vastagság itt is 3 mm legyen. A teljes útmutatót lásd a "hogyan kell hangszigetelni egy autó ajtaját" című cikkünkben.
A csomagtér és a hátsó kerékjárati ívek - egy olyan terület, amely nagymértékben ki van téve a rezgésnek és a zajnak, ezért nagyon hatékony anyagok használatát igényli, különösen a hátsó kerékjárati ívek esetében. Ez az a terület, ahol talán a legtöbb kísérletezésre van szükség az anyagok vastagságával és hatékonyságával kapcsolatban. Általánosságban azt javasoljuk, hogy a sárvédőkre és a csomagtartó aljára 2-3 mm vastagságú, magasabb akusztikai veszteségtényezővel rendelkező anyagot alkalmazzanak. Például a Comfortmat Dark D2 vagy az SGM Onyx 2 rezgéscsillapító anyagok és 3 mm-es változataik megfelelnek ezeknek a paramétereknek, ha úgy dönt, hogy hatékonyabban szeretné hangszigetelni az autót. A kerékjárati íveknél azonban erősen javasoljuk a leghatékonyabb rezgéscsillapító anyagok használatát, amelyek vastagsága legalább 3 mm, optimális esetben 4 mm, és amelyek akusztikai veszteségtényezője 0,50 körüli vagy annál magasabb. Erre a célra alkalmas a Comfortmat Dark D4, amely nagy hatékonysága és 0,49 egységnyi MLF-je ellenére nagyon alacsony súlyt tart meg. Ha a maximális rezgés és az alacsony frekvenciájú zajok elkerülése a prioritás, válassza az SGM Dual Prime készüléket 0,66 egység MLF értékkel. Minden további információért lásd a "hogyan kell hangszigetelni egy csomagtartót" című cikkünket.
A padló - olyan terület, ahol kerülni kell az alapvető rezgésgátló anyagok használatát, valamint a 3 mm alatti vastagságokat. Ez egy bizonyos szabványnak kell lennie ahhoz, hogy az autónak ezt a rendkívül zaj- és rezgésveszélyes területét hatékonyan hangszigetelni lehessen. A padlón a legjobban a gumiabroncsok, a motor, a sebességváltó, a kipufogók és természetesen az úthangok által keltett rezgések és alacsony frekvenciájú zajok érződnek. Telepítéseinkben leggyakrabban a Comfortmat Dark D3-at találja, amely ideális kompromisszumot jelent a nagy hatékonyság és az alacsony súly között. Ha maximális hangszigetelésre van szükség, akkor a Comfortmat Atom, az SGM Onyx 4 vagy a leghatékonyabb rezgéscsillapító anyagot, az SGM Dual Prime-ot választjuk. Ezen anyagok modern összetételének köszönhetően nincs szükség fűtésre, és a beépítés előtti 20 fok körüli hőmérsékleten történő tárolás elegendő. Természetesen a költségmegtakarítás érdekében ajánlhatók gazdaságosabb lehetőségek is, de javasoljuk a legalább 3 mm-es vastagság megtartását. Ugyanezt az eljárást választjuk a középső alagút és a motor válaszfal hangszigetelésére is. További információkért lásd a "Hogyan hangszigeteljük a padlót" című cikkünket.
Első kerékjárati ívek - itt gyakorlatilag ugyanaz érvényes, mint a padlóra és a hátsó kerékjárati ívekre. A gumiabroncsok zaja az egyik legproblémásabb, ezért szinte kizárólag 4 mm vastagságú rezgéscsillapító anyagokat választunk. Kivéve persze, ha a hely engedi, vagy ha az ügyfélnek más prioritásai vannak, például alacsony súly. A választás ezután ismét a Comfortmat Dark D4 vagy az ezzel egyenértékű SGM Air 4 könnyű anyagokra esik. A maximális konfiguráció esetében a Comfortmat Atom, az SGM Onyx 4 vagy az SGM Dual Prime mellett döntünk, csakúgy, mint a budget padló esetében. Természetesen e két orosz gyártó gazdaságosabb változatai is ajánlhatók a költségmegtakarítás érdekében, de javasoljuk a minimum 3 mm-es vastagság megtartását. Minden további információért lásd a "hogyan lehet hangszigetelni az első kerékjárati íveket" című cikkünket.
Tető - a vékony tetőlemezt is feltétlenül be kell vonni rezgéscsillapító anyaggal, amely nemcsak a rezgést akadályozza meg, hanem merevíti is a lemezt, és megakadályozza például az esőcseppek okozta zajt. A tetőhöz 2-3 mm vastagságú rezgéscsillapító anyagot és ideális esetben könnyű anyagokat ajánlunk, amelyek célja a könnyű súly. Ezek közé tartozik a Comfortmat Dark D2 vagy az SGM Air 3 Prime. Teljes körű információért lásd a "Hogyan hangszigeteljük a tetőt" című cikkünket.
Motorháztető - gyakran kapunk kérdéseket arról, hogy miért kell egyáltalán hangszigetelni a motorháztetőt, és hogy van-e ennek értelme. A válaszunk az, hogy az autó teljes hangszigetelésének kiegészítéseként igenis van értelme. Egyrészt némileg csökkenti a motorzajt nemcsak az autó körül, hanem az autó belsejében is, és a rezgéscsillapító anyag alkalmazásával eltűnik a motorháztető csukódásakor hallható bádogos hang is. És valószínűleg ez az a funkció, amelyet az ügyfelek a legjobban értékelnek. A motorháztetőhöz hasonló rezgéscsillapító anyagokat ajánlunk, mint a tetőhöz, azaz 2-3 mm vastagságúakat, ideális esetben könnyű kivitelben. Ismét a Comfortmat Dark D2-t választjuk leggyakrabban, és ha mélyebben érdekli a motorháztető hangszigetelése, olvassa el a "Hogyan hangszigeteljük a motorháztetőt" című cikkünket.
Beltéri műanyagok - bár a rezgésgátló anyagokat elsősorban fémen való alkalmazásra tervezték, gyakran használják őket belső műanyagokon is. Tipikus példák erre az ajtópanelek (közismert nevükön tapec), a járművek csomagtartóját és oldalfalait borító műanyag, a csomagtérfedél bélése, az oszlopok és más belső műanyagok. Ezek még az újabb autókban is kellemetlen hangokat adhatnak. Ezek elkerülése érdekében használjon 2 mm-nél kisebb vastagságú rezgéscsillapító anyagokat, például 1,5 mm vastagságú Comfortmat Standard S1-et. Alternatívaként felhasználhat bármilyen anyagot, amely egy másik terület felhordása után megmaradt. Csak akkor válasszon vastagabb rezgéscsillapító anyagot, ha jelentősen meg kell merevíteni a műanyagot, például az ajtóban lévő erős hangszórók miatt. Ugyanakkor mindig javasoljuk, hogy a műanyagot hangelnyelő habanyaggal vagy tömítőanyaggal lássa el, hogy megakadályozza a műanyag közötti nyikorgást.