Az ötödik ajtó vagy a csomagtérfedél hangszigetelése inkább kiegészítő szolgáltatás, de az autó általános hangszigetelésében nem szabad elhanyagolni ezt a területet. Különösen a nagyobb terepjárókban vagy haszongépjárművekben az ötödik ajtó nagyon nagy, és a környező útszakaszok zaja behatol a belső térbe. Ezenkívül a járművek hangszigetelésekor minden olyan terület, amely nincs hangszigetelve, észrevehetővé válhat, és többé-kevésbé érezhetően növelheti a teljes belső zajszintet, ha egyszer beépítésre került. Ezért mindig javasoljuk, hogy a teljes járművet teljesen hangszigeteljék. Mi a helyzet a hátsó ajtóval? A következő sorokból megtudhatja.
1. A műanyag bélés leszerelése és a felület előkészítése
Természetesen az ötödik ajtó műanyag bélését el kell távolítani, mielőtt a hangszigetelést el lehetne végezni. Ez a rész általában néhány csavarral vagy műanyag kapcsokkal van rögzítve. Ezért a csavarokat ki kell csavarni, a műanyag klipszeket pedig ki kell passzintani. Miután leszerelte a műanyag burkolatot, megkezdheti a felület előkészítését. Ennek mentesnek kell lennie mindenféle szennyeződéstől, például portól, zsírtól vagy viasztól. A
Bilt Hamber Surfex HD tisztítószer tökéletes erre a célra, mivel gyorsan eltávolítja a szennyeződéseket és egyúttal zsírtalanítja a felületet. Miután megtisztította, nekiláthat a rezgésgátló anyag felhordásának.
2. Rezgéscsillapító anyag applikálása
A jármű bármely területének hangszigeteléséhez az első lépés a rezgéscsillapító anyag felhordása. Erre azért van szükség, hogy elkerüljük a rezgéseket és rezonanciákat, amelyek az emberi fül számára zajforrást jelentenek. Erre a célra kizárólag a
Comfortmat Cobra ultrakönnyű prémium kategóriás rezgéscsillapító anyagot választjuk, amelynek nemcsak az akusztikai mechanikai veszteségtényezője (MLF) 0,40 egység, hanem különösen a nagyon alacsony, 2,71 kg/m²-es súlya is. Különösen az ötödik ajtó esetében az alacsony súly nagyon fontos az ajtópántok és az ötödik ajtó merevítőinek megfelelő működésének fenntartásához. Vigye fel a rezgéscsillapító anyagot a csomagtér felületére, majd használjon
nyomógörgőt az anyag maximális tapadása és hatékonysága érdekében. A rezgéscsillapító anyagok csak akkor működnek 100%-ban, ha tökéletesen, légrések nélkül tapadnak a felülethez. Tudjon meg többet a rezgésgátló anyagokról és tulajdonságaikról a
rezgéscsillapító anyag kiválasztásáról szóló cikkünkben. A rezgéscsillapító anyagot néhány milliméterrel fedje át a széleken, és nyomóhengerrel hengerelje ki. Ajánlott az ötödik ajtólap teljes felületét rezgéscsillapító anyaggal beborítani, azonban nagyobb ajtók (jellemzően haszongépjárművek) esetében az anyag súlya miatt célszerű ésszerű mennyiséget használni. Telepítéseink során maximum 1 db 700 x 500 mm-es anyagot alkalmazunk, ami a jövőben sem korlátozza az ajtó megfelelő működését. A rezgéscsillapító anyag felhordása után a második réteg hangszigetelő anyag következik.
3. Hangszigetelő anyag applikálása
A következő szükséges és elengedhetetlen lépés egy hatékony hangszigetelő anyag felhordása, amely megakadályozza, hogy a zaj behatoljon a jármű belsejébe. Két anyag közül választhatunk, amelyek az ötödik ajtó céljára használhatók. Az első lehetőség a
Comfortmat Vision hangszigetelő anyag használata, különösen, ha az ötödik ajtó nagyobb méretű. A Vision egy rendkívül könnyű, nagy zajelnyelő képességgel rendelkező hang- és hőszigetelő anyag, amely 6 mm-es vastagsága ellenére is nagyon rugalmas és kényelmesen megmunkálható. Súlya mindössze 0,4 kg/m², mégis képes körülbelül -15 dB zajcsökkentésre, ami egyértelműen elegendő ennek a területnek a hangszigeteléséhez. A munkavégzéshez nincs szükség csípőhenger használatára, és az egyes anyagdarabok egymás mellé kerülnek, nem pedig egymás fölé, mint a rezgéscsillapító anyagok esetében. A második lehetőség a
Comfortmat Integra membrános hangszigetelő anyag, amelyet kifejezetten az autóajtók hangszigetelésére fejlesztettek ki. Ez egy többrétegű, 6 mm vastagságú csillapító anyag, amely a hang- és hőszigetelést is egyesíti. Az Integra egy hangszigetelő membránt is tartalmaz, amely hatékonyan megakadályozza a zajok behatolását a jármű belsejébe. A Comfortmat Integra magas szintű, akár -26 dB-es hangszigetelést biztosít, ezért lényegesen hatékonyabb, mint a Vision. Nagyobb, 3 kg/m²-es súlya miatt azonban ez az anyag kisebb méretű ajtókhoz és csomagtérfedelekhez ajánlott. Az anyagdarabok száma az ajtók méreteitől függ, amelyek az autó típusától függően nagymértékben változhatnak. Normál járműveknél általában egy darab 700 x 500 mm-es, haszongépjárműveknél pedig 1 darab nagyméretű, 1000 x 700 mm-es darabot használunk.
4. Hangszigetelő anyag alkalmazása műanyag ajtópaneleken
Az ötödik ajtó már majdnem hangszigetelt, de az utolsó rész még hangszigetelésre vár, nevezetesen a műanyag ajtópanelek. Ehhez a részhez általában egy professzionális akusztikai anyagot használunk, amely egy nagyon sűrű mikroporózus poliuretánhabon, a
Comfortmat Soft Wave 15-ön alapul, amely nagy hangszigetelő képessége mellett jelentős rugalmassággal és alakemlékezettel is rendelkezik. Ez különösen a szűk ajtókárpitoknál teszi ideálissá, és ennek a formahabnak a hullámos felülete több zajt képes elnyelni ebben a szűk térben. A drágább beépítésekhez ennek az anyagnak egy továbbfejlesztett változatát, a
Comfortmat Soft Wave Expertet használjuk. Ezzel a habanyaggal könnyű dolgozni, de ne feledje, hogy rendkívül ragadós réteggel rendelkezik. Ha már egyszer leragasztotta az anyagot, nem tudja lehúzni a műanyagról anélkül, hogy az anyag szerkezetét megzavarná. Ezért azt javasoljuk, hogy először mérje ki és vágja ki a megfelelő méretet, majd húzza le a ragasztót fedő fóliát. Ragassza fel az anyagot a műanyag ajtópanel teljes felületére, csak a kilincsekkel ellátott területet hagyja ki. Általában 1 darab 700 x 500 mm-es anyag elegendő egy ötödik ajtóhoz, nagyobb járműveknél számoljon 1 darab 1000 x 700 mm-es anyaggal. Ha végzett, visszaszerelheti a műanyag betétet, és az ötödik ajtó ezzel a lépéssel teljesen hangszigetelt lesz.
Milyen anyagokat használtunk az ajtó hangszigeteléséhez?
A jobb áttekintés és a cikkben való eligazodás érdekében összefoglaljuk az összes felhasznált anyagot és eszközt. Az anyagok darabszámát egy átlagos középkategóriás járműre, például a Skoda Octaviára alapozzuk. Ezért a jármű ötödik ajtajához a következő anyagokat fogjuk használni: